Selasa, 24 Julai 2012

Awek Bersuara Merdu Yang Menyeramkan



Hahahahahaha is dah tak larat nak gelak, intro suara merdu gila tetiba jadi suara garau, rupa-rupanya shemale lah awek nie.



Ilusi mata mainan silap mata



Korang guna laptop je tau kalau nak tengok gambar nie key? Kalau buna monitor desktop tak berapa berkesan.

Kl Gengster Siri Lawak 2




Heheheh nie ada lagi kisah Kl gengster siri lawak. Jom layan sementera nak tunggu waktu berbuka nie.

Let's Gorgeus Korang dah tempah belum kuih Aidilfitri untuk tahun nie?



Asslamualaikum, is saja lah nak kongsi info pasal adik is yang dia nie ushawanita, )Usahawan Wanita) betul tak is kombinasi kan perkataan tu? kalau salah tolong adjustkan, hehehe.

Ok adik is nie dia berniaga macam-macam antaranya yang terbaru produk jualannya ialah kuih raya. Kuih raya nie adalah seperti sedia maklum memang juadah yang dalam ketegori penting bila menjelang rmadhan sampai Aidilfitri sampai dah habis Aidilfitri pun masih jugak tungang-tungang tin kuih raya dan biskut raya nie tadi, dapat serdaknya pun jadilah. Jadi kepada sesiapa yang ingin membeli ready stock Homemade Aidilfitri Cookies daripada Let's Gorgeus

Mana la nak tau kowt-kowt korang teringin merasa kuih raya buatan air tangan anak dara, so cuba-cuba lah yer? Is tak reti nak buat kuih raya, kalau tidak korang (girl) boleh lah merasa air tangan teruna pulak.

~ Bijan Hitam Cookies ~

~ Choc Badam Cookies ~

~ Cornflakes Cookies ~

~ Crystal Cookies~ 

~ Cyrstal Cookies ~

~ Dahlia Cookies ~

~ In The Making Of..... Green Peas Cookies ~

~ In the making of ..... Suji Brunei Cookies ~

~ In the making of.....Badam Choc Cookies ~

~ Kacang Peas Cookies ~

~ Suji Brunei Cookies ~


Hehehehe Semuanya pure butter ok, ada 45 biji, Harganya RM25 termasuk penghantaran pos sekali. Kalau berminat leh terus hubungi adik is :

Facebook: Aya Hidaya 
Blog: Let's Gorgeus

Eh Betul Ke Rumah Siti Nurhaliza Macam Istana Raja?



Malas aku nak komen pasal siti nie. Nak tahu pasal apa? kahwin pun siarkan kat tv, kenduri kat tv, rumah masuk tv, baju pengantin masuk muzium, Datuk K tepuk dahi. Pelepaap.


Kenapa Nana AF Tidak Kuat Semangat Pulak Ni?


Nana AF akui, dia seorang yang tidak kuat semangat. Ini kerana dia tidak berani sama sekali menjalani hukuman yang diterimanya ketika menyertai rancangan permainan komedi, Roda Igauan.

“Cuba bayangkan saya dikenakan hukuman tutup mata sambil ulat dicurahkan ke atas kepala. Tidak dapat saya bayangkan jika ulat tersebut bergerak-gerak di atas kepala saya ini,” ujarnya kepada Astro Gempak.

Nana bekas pelajar Akademi Fantasia musim pertama antara selebriti-selebriti jemputan khas rancangan permainan komedi Roda Igauan perlu melalui hukuman yang menggelikan akibat tewas dalam tiga permainan yang telah dijalankan.

Mengulas lanjut mengenai Roda Igauan, Nana merasakan rancangan ini sangat menarik untuk ditonton selain merupakan rancangan paling ‘gila’ yang pernah disertainya.

“Saya rasa Roda Igauan ini sangat menarik untuk ditonton selain hukuman yang bakal diterima sangat menggelikan dan ‘gila’.

“Sepatutnya saya perlu menjalani hukuman dimana ulat akan dicurahkan ke atas kepala saya selain kedua-dua mata ditutup. Tetapi saya terpaksa menolak hukuman tersebut kerana takut saya akan pengsan dan saya akui saya memang tidak kuat semangat,” ujarnya sambil ketawa.

Nana juga sempat memberi saranan supaya hukuman lebih teruk patut diberi kepada mereka yang tewas dalam Roda Igauan.

“Saya sarankan hukuman lebih berat dan menggelikan patut diberikan kepada mereka yang akan menyertai Roda Igauan selepas ini. Ini pasti mencabar kekuatan selebriti untuk merasai sendiri pengalaman menghadapi hukuman tersebut. Sudah pasti saya tidak akan menyertai Roda Igauan jika hukuman lebih teruk dikenakan kepada mereka yang tewas,” katanya lagi mengakhiri perbualan.

Nana di antara selebriti-selebriti jemputan yang turut menjayakan Roda Igauan bagi episod kelima nanti. Jangan lepaskan peluang untuk menyaksikan sendiri gelagat serta aksi Nana dan rakan selebriti yang lain dalam Roda Igauan yang disiarkan setiap Selasa, 10.00 malam hanya di Astro Prima (105).




Dalam banyak-banyak artis, Nana yang paling aku syok, heheheheh artis kegemaran aku sejak dari dia mula masuk AF lagi aku dah berkenan, tapi dah kena sambaq dengan orang lain dah.

Kenapa Dan Mengapakah Iqram Dinzly Gemarkan Wanita yang Berumur?



Iqram Dinzly tanpa berselindung mengakui pernah bercinta dengan wanita yang lebih berumur darinya. Menurut Iqram, dia selesa untuk bercinta dengan wanita berumur kerana percaya mereka lebih memahami dan matang.

“Saya selesa bersama wanita yang lebih tua daripada saya. Pada pendapat saya, wanita yang berumur adalah wanita yang matang dan mudah memahami,” katanya kepada Astro Gempak.

Iqram diminta mengulas lebih lanjut tentang gandingannya bersama dengan Deanna Yusof dalam drama bersiri Cendana yang mengisahkan seorang lelaki muda yang bercinta dengan wanita berumur.

“Drama Cendana ini membuka mata kepada lelaki muda diluar sana bahawa, wanita berumur juga berhak untuk bercinta atau mempunyai hubungan isitimewa dengan orang yang lebih muda daripada mereka.

“Mereka seorang yang sangat memahami dan saya percaya mereka juga turut mencari jejaka yang matang dan berkarier,” ujarnya lagi.

Sementara itu, Iqram sempat berkongsi pengalamannya bercinta dengan seorang gadis yang lebih tua daripadanya ketika berada di bangku sekolah dahulu.

“Semasa saya belajar di tingkatan lima dahulu, saya sempat bercinta dengan wanita yang lebih tua daripada saya.  Dia seorang yang sangat memahami dan sering mengambil saya pulang dari sekolah.

“Saya mudah selesa dengan wanita lebih berumur mungkin kerana saya seorang yang sangat rapat dengan emak dan kakak selain mempunyai ramai kakak angkat di sekolah,” katanya  mengakhiri perbualan.

Secara ringkas, drama Cendana mengisahkan seorang lelaki muda bernama Riz lakonan Iqram Dinzly yang menyelamatkan seorang wanita yang lebih tua daripadanya Aisya, lakonan Deanna Yusof dari dirogol oleh seorang lelaki bernama Radhi.

Konflik bermula apabila Riz diminta untuk menikahi Aisya yang turut mempunyai seorang anak perempuan bernama Farah, sedangkan anaknya itu sangat mencintai Riz.

Drama yang bersiaran di Astro Prima ini sudah menemui penonton sejak bulan Jun yang lalu turut menampilkan Azma Aizal Yusoof, Tunku Nurhanis, Mahmud Basha Ali, Roy Azman dan Wan Norazlin.




Hahahah Iqram, amacam Deanna Yusof tu? Dia tu dewi remaja aku tu, hehehehehe. Memang setiap lelaki sukakan perempuan atau wanita yang lebih tua daripadanya sebab ada sikap pemalas, huhhhuuuuu

Menyusuli Nostalgia Hari Raya Bersama Erra Fazira



Walaupun sibuk dengan tugasan sebagai seorang selebriti, penyanyi serta pelakon kesukaan ramai, Erra Fazira tetap menyambut Hari Raya Aidilfitri sama seperti orang-orang kebanyakan. Malah beliau tidak kekok untuk berkongsi bersama tentang persediaan serta persiapan untuk menyambut kedatangan bulan Ramadan serta Syawal kali ini.

Erra yang ditemui ketika menjalani sesi penggambaran iklan Hari Raya Astro di Tanjung Karang sempat berkongsi kisah lucu ketika menyambut kedatangan Syawal semasa kecil dahulu.

“Kalau nak diikutkan, banyak sangat kisah lucu yang berlaku semasa Erra menyambut Hari Raya semasa kecil dahulu. Tapi paling diingati bila saya dan rakan-rakan dibahagi kepada dua kumpulan untuk menyerbu beraya di rumah jiran-jiran berdekatan.

“Kami berebut-rebut untuk beraya di rumah jiran-jiran supaya dapat kumpul duit sebanyak yang mungkin. Tapi bila dah besar, kesedaran tentang pengertian Hari Raya tu baru dapat dirasai. Bila menyambut kedatangan bulan Syawal, saya bersyukur dapat mengunjungi sanak-saudara dan jiran tetangga untuk mengeratkan lagi ikatan silatulrahim antara kami,” ujarnya kepada Astro Gempak.

Menyentuh mengenai persiapan raya, Erra Fazira kurang gemar untuk membeli-belah seawal bulan Ramadan menjelma. Persiapan di penghujung bulan Ramadan menjadi pilihan kerana lebih mudah dan tidak mahu menampakkan terlalu teruja menyambut kedatangan Syawal sedangkan bulan Ramadan perlu diutamakan juga.

“Persiapan Hari Raya selalunya akan di lakukan pada penghujung bulan puasa kerana saya lebih gemar untuk membeli-belah pada akhir-akhir bulan Ramadan. Lagi pun kami sekeluarga tidak terlalu memilih dalam menyambut kedatangan Syawal.

“Dekorasi rumah mahupun pemilihan warna baju pula semestinya saya yang akan tentukan untuk suami dan anak. Insya Allah tahun ini sambutan Hari Raya di Kuala Lumpur atau mungkin pulang ke kampung di Rawang, Selangor,” katanya lagi.

Malah Erra sempat berseloroh apabila ditanya mengenai masakan kegemarannya semasa menyambut Hari Raya Aidilfitri.

“Saya mesti masak atau mesti ada hidangan lemang, ketupat, rendang dan kuah kacang. Ini sajian yang wajib ada di pagi Hari Raya. Kalau ada empat hidangan ini, sampai raya ketiga pun saya boleh makan lagi,” ujarnya sambil ketawa.

Selain menjalani penggambaran iklan Hari Raya bersama Astro, Erra Fazira turut menjayakan program bulan puasa dan Raya Astro yang akan disiarkan nanti antaranya Primadona Erra dan sebagai artis jemputan sebuah rancangan Hari Raya yang dihoskan oleh Zizan Razak.





Hahah betul tu kak Erra, lemang dan ketupat nie kalau betul terrer masak dia boleh tahan sampai seminggu, memang tak boring kalau makan lemang dengan ketupat berkuahkan kacang, perrrghhhhhhhhh.........nikmatnya memang lazat...tak terkata.

Kenapa Anita Baharom Selesa Berlakon Bersama Anak-Anak Pulak?



Satu pengalaman yang menarik buat pelakon Anita Baharom apabila berpeluang berlakon dalam drama Keluarga Iskandar yang telah pun disiarkan di Astro Prima (105) setiap Selasa jam 10 malam.

Jelasnya, pengalaman menarik itu disebabkan oleh penglibatan kedua-dua orang anaknya iaitu Syifa Dhia Nurina dan Mohd Dhia Iskandar yang turut sama membintangi drama tersebut.

“Seronok sangat berlakon dalam drama Keluarga Iskandar ini, kerana saya tidak berjauhan dengan anak-anak. Mereka turut berlakon bersama dan membawa watak sebagai anak saya juga. Jadi saya tidak mempunyai sebarang masalah kerana anak-anak sentiasa  bersama saya sepanjang penggambaran,” katanya ketika dihubungi baru-baru ini.

Tambahnya, anak-anaknya juga tidak memberi sebarang masalah ketika di lokasi meskipun mereka baru berusia lima dan  satu tahun.

“Mereka tidak memberi sebarang masalah ketika berlakon. Semuanya mengikut seperti yang dijadualkan. Malah anak sulung saya Syifa memang sudah menunjukkan minat dalam bidang lakonan,” jelasnya lagi.

Dalam pada itu, kata Anita, drama Keluarga Iskandar memaparkan realiti kehidupan masyarakat hari ini. Konflik bergaduh antara suami isteri dan adik-beradik antara yang dipaparkan dalam siri berkenaan.

“Drama tersebut santai dan bersahaja. Jalan ceritanya memaparkan konflik-konflik yang berlaku dalam kehidupan kita. Namun apa yang pasti, dalam sebuah keluarga, air yang dicincang tidak akan putus,” katanya.

Saksikan drama bersiri Keluarga Iskandar yang disiarkan di Astro Prima, 105, setiap Selasa jam 10 malam.




Memang best drama nie, masa aku tengok cerita nie aku teringat siri drama yang masa aku kecik-kecik dulu, drama Keluarga Isnin. Aku tengok macam ada persamaan sikit anda kedua-dua drama nie. Korang rasa betul tak?

Heliza Minta Tunjuk Ajar Farah Kendali Rasa Halal Antarabangsa


Musim ketujuh program popular, saluran Astro Oasis, (106), Rasa Halal Antarabangsa menyuntik eleman pembaharuan dengan menampilkan pengacara baru, iaitu penyanyi dan pelakon Heliza Helmi.

Mengakui telah pun bersedia memikul tanggaungjawab yang sebelum ini dipikul oleh penyanyi Farah Diana Anuar, Heliza akur sekiranya ada pihak yang akan membuat perbandingan mahu pun mengkritik gaya pengacaraannya kelak.

"Saya akui Farah lebih berpengalaman dan bagus sepanjang mengendalikan program tersebut. Saya sendiri ada menghubunginya meminta pendapat dan tunjuk ajar. Saya juga ada membuat kajian dan persediaan sebelum mengunjungi lokasi penggambaran.

"Jadi saya bersedia sekiranya ada pihak yang akan buat perbandingan mahu pun mengkritik. Saya bersedia untuk berdepan dengan situasi tersebut,"katanya.

Program baru tersebut bakal menampilkan lima lokasi menarik yang akan dikongsi bersama penonton kelak. Antara lokasi yang akan diketengahkan ialah Korea, Paris, London dan Turki.

Menyambung perbualan jelas Heliza, menerusi program berkenaan pelbagai pengalaman dan kenangan yang ditempuhinya.

"Bayangkan ada makanan yang saya tidak suka makan tetapi saya terpaksa juga makan untuk menjayakan penggambaran tersebut. Memang mencabar namun kerana tugas saya berjaya mengatasinya.

"Selain itu, saya juga pernah berdepan dengan masalah untuk menunaikan solat kerana kesukaran mencari lokasi yang sesuai. Tetapi alhamdulillah dapat diatasi dan saya percaya terhadap kepentingan perkara itu wajib dilaksanakan walaupun berada di negara mana sekali pun," katanya.

Ditanya mengenai perkembangan terbarunya kata Heliza, dia kini telah pun mula menceburkan diri dalam bidang fesyen.

"Saya baru sahaja berkerjasama dengan Get Gorgeous menghasilkan koleksi Heliza Helmi by Get Gorgeous dengan 10 koleksi eksklusif khas untuk hari raya. Selain itu saya juga ada koleksi hijab dan telekung," ucap duta minuman Cool Blog, Sunsilk dan Garnier itu.

Rasa Halal Antarabangsa yang diterbitkan E-Style Sdn Bhd mula menemui penonton pada setiap Khamis bermula semalam (28 Jun) pada jam 7.30 malam di saluran 106, Astro Oasis dalam bentuk HD.




Bagus lah Heliza pulak yang kendalikan Rasa Halal Antarabangsa tu. Farahkan dah pernah kata dia bukannya jenis suka pakai tudung, so skang nie dia dah bebas tak payah pakai tudung lagi. Jangan lepas nie Heliza pulak bada naik akibat dok rasa makanan selalu sudah ler.

Ada ke patut puasa tengok filem lucah?



Haaa... tajuk nie memang pecah kepala lah, sebab ramai yang aku tangkap dok tengok filem lucah nie, bukan takat filem, klip, video, cerita lucah semua segala tok nenek lucah dorang nie buat dalam bulan puasa nie.

Apa nak jadi dengan manusia zaman sekarang nie? Puasa sekarang dalam kefahaman manusia zaman sekarang adalah menahan lapar dan dahaga saja. Nafsu yang lain tak pulak dijaga. Pengertian puasa yang sebenar adalah menahan diri dari melakukan maksiat serta menurutkan hawa nafsu serta beribadat kepada Allah S.W.T.

Ini yang sepatutnya, bila kata puasa, bukan takat perut sahaja puasa, telinga kena puasa, mulut kena puasa, mata kena puasa, tangan kena puasa, kaki kena puasa, termaksuklah anggota badan yang tersulit. Puasa-puasa boleh pulak mencuri, melangkah masuk club, karaoke, dengar cerita-cerita tak sepatutnya, mengumpat sana-sini dan mencarut tk tentu hala.

Pengalaman aku masa naik bas lah nak pegi mana-mana bulan puasa, bas kan tengah sesak, boleh pulak mamat-mamat yang gatai meghela nie dengan selamba rocknya dok raba-raba buah dada budak perempuan depan aku. Sakit mata tak leh nak kata dah sampaikan aku jerkah terus lah bagi dorang malu. Adakah patut siang puasa korang wat maksiat? Tak patut sungguh.

Banyak lagi pengalaman aku nie selama 28 tahun aku hidup aku memang tak merantau jauh tapi aku tak lah melekat kat rumah aja, aku berkawan dengan banyak jenis manusia dan bermacam ragam yang aku jumpa. Memang pelik-pelik benar perangai mereka semua nie.

Mafia Kisah Gangster Anak Jati Melaka



MELAKA, 19 JULAI 2012: Kali pertama menceburi dunia penerbitan filem, syarikat produksi MS Production & Trading Sdn Bhd nampaknya cukup berani melaburkan RM3 juta untuk digunakan sebagai kos pembikinan bagi menghasilkan produk filem pertama mereka iaitu Mafia.

Menurut pengarah urusannya, Dato' Eddie MS, sebagai ahli perniagaan, dia berani menanggung apa jua risiko dengan melaburkan kos sebanyak itu terhadap filem pertama terbitannya.

"Memandangkan kami akan menggunakan lebih 40 peratus teknik CGI (Computer-generated imagery) untuk melakukan beberapa aksi fighting dan kesan api yang membara ketika menghasilkan babak kereta terbakar, maka saya jangkakan kos pembikinan filem Mafia ini pastinya akan mencecah jumlah yang sebanyak itu.

"Selain itu, kami juga bakal melaburkan sebahagian daripada kos penmbikinan filem itu untuk melakukan rangka promosi yang mantap dan secara meluas. Saya tidak kisah jika perlu melabur wang yang sebanyak itu untuk menghasilkan sebuah filem kerana saya melibatkan diri dalam bidang penerbitan filem ini pun kerana mahu sama-sama menyemarakkan industri seni tempatan.

"Malah sebagai ahli perniagaan yang baru sahaja berkecimpung dalam dunia seni ini, saya akan cukup bersyukur jika filem ini hanya mendapat kutipan yang boleh membayar balik pulangan modalnya," katanya ketika majlis pelancaran filem Mafia yang berlangung di Hotel Renaissance, Melaka Isnin lalu.

Mafia bakal mempertaruhakan pelakon-pelakon yang di antaranya terdiri daripada pelakon baru iaitu Melia Aimelia, Safra Aina, Chimay, Tony Tuah, Luke Wong beserta dua pelakon berpengalaman sebagai peneraju utama iaitu Qazem Nor dan Fifi Natasya.

Meksipun mempertaruhkan wajah-wajah baru, Dato' Eddie MS memberitahu dia yakin dengan rangka promosi yang teratur dan konsisten, filem bergenre aksi itu pasti akan mendapat sambutan yang baik daripada penonton.

"Meskipun filem ini dibarisi wajah-wajah baru, saya yakin ia mampu memberi satu kelainan dan impak yang berkesan buat penonton kerana mereka ini juga cukup berbakat.

"Cuma mungkin selama ini mereka belum diberi peluang untuk menonjolkan bakat lakonan mereka. Jadi siapa tahu Mafia mampu membuka jalan untuk mereka ini untuk dikenali dan menjadi pelapis di masa hadapan.

"Apa yang paling penting bagi saya, sebuah filem itu juga boleh berjaya jika ianya dibantu dengan rangka promosi yang mantap dan konsisten. Selain itu, filem ini juga lari dari kebiasaannya kerana memilih Melaka sebagai lokasi penuh penggambarannya," jelasnya kepada murai.com.my lagi.

Dato Eddie menambah, pemilihan Melaka sebagai lokasi penggambaran filem ini diharap dapat membantu mempromosikan lagi negeri Hang Tuah itu sebagai destinasi pelancongan yang indah dan penuh bersejarah kepada masyarakat tempatan.

D ibawah arahan sutradara, Nurazmi Abdul Karim, Mafia turut membariskan beberapa artis undangan sebagai tarikan iaitu seperti Awie, Zila Bakarin, DJ. Lin dan Baharuddin Omar.

Sementara itu, Nurazmi Abdul Karim berkata, tarikan filem tersebut juga adalah pada jalan ceritanya sendiri yang diangkat daripada kisah sebenar anak jati Melaka.

"Mafia ini merupakan seratus peratus idea asal daripada Dato Eddie sendiri dan 90 peratus daripada filem ini nanti adalah cerita yang diangkat daripada kisah sebenar seorang anak tempatan Melaka.

"Jadi ia bakal membongkar kisah realiti seorang Mafia di dalam filem ini. Menariknya Mafia yang dipaparkan bukanlah seperti cerita atau filem gangster yang pernah dilihat sebelum ini tetapi ia lebih memaparkan bagaimana kisah perdagangan haram dijalankan

"Saya percaya sebuah karya itu bukan sahaja bergantung pada pelakonnya tapi apa yang penting cara penyampaian jalan ceritanya nanti,"katanya.

Penggambaran Mafia dijangka akan dijalankan selama 30 hari bermula 22 Julai ini.

Dijangka menemui penonton sekitar Mac tahun depan, Mafia berkisar kehidupan seorang pemuda bernama Amri yang hidup miskin dan berazam untuk mengubah hidupnya menjadi kaya walaupun terpaksa melibatkan diri dalam kencah penjenayah yang berbahaya.

Dalam mencapai azamnya itu, Amir terpaksa mengharungi pelbagai cabaran walaupun di sebalik itu dia sebenarnya seorang pemuda yang dipandang baik dan alim oleh masyarakat kampungnya. Apakah kesudahannya? Nantikan tayangan Mafia tahun hadapan.


Azlin: Astro Gempak Medium Informasi Baru



KUALA LUMPUR, 18 JULAI 2012: Kemunculan pelbagai portal hiburan baru seiring dengan perkembangan semasa masa kini sentiasa dinanti oleh orang ramai. Memahami keperluan masyarakat masa ini, pihak Astro tampil dengan portal hiburan baru iaitu Astro Gempak.

Astro Gempak merupakan sebuah portal hiburan masa kini yang memaparkan informasi mengenai kesemua program hiburan saluran Melayu Astro selain rancangan lain.




Menurut Pengurus Kumpulan Saluran Hiburan Astro, Azlin Reza Azmi, kemunculan Astro Gempak sememangnya kena dengan masanya. Menerusi portal tersebut kata Azlin, segala maklumat mengenai saluran televisyen Melayu Astro dapat diketengahkan kepada orang ramai.

"Gempak merupakan satu medium di mana khalayak berpeluang untuk mengetahui pelbagai maklumat mengenai saluran Melayu Astro. Ia juga memudahkan kepada penonton Astro untuk mengetahui perkembangan dan informasi terbaru yang ada di saluran televisyen tersebut" katanya ketika dihubungi murai.com.my.

Astro Gempak mempunyai beberapa segmen antaranya hiburan menarik, berita semasa hiburan tempatan, antarabangsa, video muzik terbaru dan jadual menarik mingguan.

Jelas Azlin Reza Azmi lagi, selain penonton Astro dapat mengetahui mengenai maklumat terbaru setiap saluran televisyen mereka, ia juga secara tidak langsung mampu menarik minat orang ramai yang masih belum melanggan untuk memilih menjadi pelanggang saluran televisyen berbayar itu.

"Penonton Astro boleh tahu segala maklumat, hiburan menarik serta jadual harian dalam saluran televisyen Astro.
"Tetapi saya lihat kemunculan Gempak, secara tidak langsung akan dapat menarik orang ramai yang bukan pelanggang untuk melanggan saluran televisyen berbayar tersebut kelak.

Astro Gempak telah pun dilancar sejak 9 Julai lalu. Bagi yang ingin melayari portal Astro Gempak anda bolehlah melayarinya menerusi www.astrogempak.com.my.

Iyerker nak lancarkan portal sendiri astro? habis si murai tu nak letak kat mana? Hey korang tak touchup muka Azlin errkk? belemuih dah tuuu.

Usaha Murni Tingkatkan Kesedaran Mengenai Kanser Serviks


Ini adalah bahagian pertama daripada dua siri rencana mengenai kesedaran kanser serviks dalam kalangan wanita.

Bahagian ini berkisar kepada khidmat Persatuan Kesedaran dan Saringan Kanser (SEDAR) dan Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) bagi penduduk di Pulau Indah, Selangor.

PULAU INDAH (Klang), 24 Julai (Bernama) -- Bagi Artini Ariffin dan penduduk di sini, usaha yang dijalankan Persatuan Kesedaran dan Saringan Kanser atau 'SEDAR' boleh dikatakan sebagai satu usaha murni untuk mereka.




SEDAR dengan kerjasama Jabatan Ginekologi dan Obstetrik, Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang telah menjalankan program kesedaran dan saringan bagi kanser serviks terutama bagi penduduk wanita di sini.

(Kanser serviks atau dikenali juga sebagai barah pangkal rahim ialah sejenis kanser yang boleh menyerang wanita. Tanpa pencegahan dan rawatan ia boleh membawa maut).

Program kesedaran ini turut disokong Lembaga Promosi Kesihatan Malaysia, Persatuan Obstetrik dan Ginekologi Malaysia (OGSM) dan Persatuan Perubatan Malaysia (MMA).

Artini, anak kelahiran Pahang yang telah 13 tahun menetap di sini meluahkan rasa gembiranya bila Pulau Indah dipilih HTAR untuk program kesihatan yang mendatangkan kesedaran mengenai kanser terutama kanser serviks.

"Untuk kami di sini sampai ke HTAR, memerlukan sekurang-kurangnya satu jam. Khidmat yang diberikan SEDAR bersama pakar dan jururawat dari HTAR bagaikan satu rahmat bagi kami," jelas Artini kepada penulis di sini.

Pulau Indah, dulunya dikenali sebagai Pulau Lumut, terletak di barat Pelabuhan Klang atau dengan lebih tepat 'West Port'. Ia dihubungkan ke Teluk Gong di tanah besar dengan sebuah jambatan.

Penduduknya seramai lebih 10,000 orang di mana 95 peratus daripada mereka berbangsa Melayu. Terdapat juga 300 orang Asli mendiami pulau ini.

SEGAN DAN TAKUT

Menurut pakar-pakar bidang perubatan, kanser serviks boleh disebabkan 'Human Papillomavirus' atau HPV. Ia adalah satu jangkitan virus secara hubungan seksual iaitu dari kulit ke kulit.

"Pada mulanya, ramai antara kami yang rasa segan untuk berbincang secara terbuka tentang masalah kesihatan kami.

"Tetapi setelah kami faham pencegahan penyakit lebih baik daripada rawatan, kami pun bertekad mahu mendapatkan lebih pengetahuan tentang kanser yang mudah menyerang wanita", kata Artini.

Menurut guru tuisyen itu, ramai penduduk wanita yang malu dan tidak mahu menjalani ujian 'pap smear', tetapi setelah diberi penerangan, ramai yang bersetuju memilih menyertai program kesedaran ini dan hanya 10 peratus saja mengambil sikap enggan mengambil tahu tentang penyakit kanser serviks ini", jelas beliau.

'Pap smear' adalah ujian saringan bagi kanser serviks di mana sel-sel dari pangkal rahim diambil bagi pemeriksaan patologi.

Artini menjelaskan pada peringkat awalnya ramai penduduk wanita di sini enggan menjalani ujian saringan ini tetapi setelah mereka diberikan penjelasan akhirnya mereka bersetuju menjalani pemeriksaan.

PERANAN

Anak kelahiran Kelantan, Dermawani Mamat, turut menyertai program ini dan memberi motivasi kepada penduduk di empat kampung di pulau ini untuk sama-sama menyertai program saringan kanser serviks.

Kata Dermawani, beliau akan menghantar pesanan ringkas (SMS) kepada peserta program bagi mengingatkan mereka terhadap program yang akan bermula di Klinik Kesihatan di kampung masing-masing.

"Sebelum program bermula di Klinik Kesihatan, saya akan menghantar SMS kepada penduduk mengingatkan mereka mengenai program itu.

"Pada peringkat awal, ada yang memberi sambutan positif, ada yang hanya berdiam diri tetapi ramai juga yang menolak. Susah juga hendak mengajak mereka dengan sekali cuba sahaja", jelas Dermawani, seorang eksekutif pentadbiran di sebuah kilang di sini.

Kampung-kampung yang terlibat di bawah program ini ialah Sungai Pinang, Perigi Nanas, Teluk Nipah dan Sungai Kembong.

MAKLUMAT KESIHATAN

"Kami dapat lebih pengetahuan tentang tahap penjagaan kesihatan yang perlu diketahui, terutama untuk mengelakkan kanser serviks daripada petugas HTAR yang berkunjung ke pulau ini untuk berkongsi ilmu kesihatan dengan penduduk", jelas Derma'ani kepada penulis pada sesi penerangan kesihatan di sebuah Klinik Kesihatan di sini.

Program ini turut mendapat sambutan positif daripada golongan lelaki.

Ketua kampung Sungai Pinang, Abdul Haris Bahrun berkata, program itu dapat memberi penerangan tentang tahap kesihatan lelaki.

"Ada juga (lelaki) yang menyuarakan rasa ingin tahu akan kanser yang boleh mengancam kesihatan serta kehidupan dan hubungan sesama keluarga termasuk kanser prostat.

"Saya difahamkan ia satu-satunya program di dunia yang menawarkan ujian 'pap smear' di rumah jika perlu. Saya telah menasihatkan anak buah di kampung untuk menyertainya," jelas Abdul Haris, anak kelahiran Pulau Indah.

RUMAH KE RUMAH

Hampir 200 petugas HTAR terlibat dalam program yang dijalankan selama hampir setahun di pulau ini.

Statistik Kementerian Kesihatan menunjukkan bahawa separuh daripada penduduk wanita Pulau Indah tidak pernah menjalani ujian 'pap smear'.

Program ini turut mengadakan lawatan dari rumah ke rumah bagi meyakinkan mereka yang tidak mahu menerima pemeriksaan daripada petugas hospital.

"Kami pujuk dan mengingatkan mereka bahawa ujian itu perlu untuk kebaikan diri sendiri. Kalau jatuh sakit, bukan sahaja keluarga akan menderita malah melibatkan kos yang tinggi.

"Mereka tidak sepatutnya membebankan keluarga dengan penyakit yang boleh dicegah daripada melarat itu.

"Saya turut mengajak pekerja kilang tempat saya bekerja untuk menerima tawaran khidmat saringan secara percuma itu", jelas Derwani.

Ada juga yang menolak pelawaan itu kerana tidak dibenarkan oleh suami masing-masing.

Dermawani yang mengambil peranan sebagai wakil jururawat, berusaha secara berterusan mempengaruhi penduduk kampung supaya tidak menolak perkhidmatan perubatan yang dibawa ke pintu rumah mereka.

"Ini program yang menawarkan ujian 'pap smear' di rumah secara percuma, selain memudahkan penduduk mendapat akses kepada informasi kesihatan dan rawatan", jelas Dermawani.

Hasrat Kementerian Kesihatan adalah murni bagi mencapai tahap sifar sakit bagi penduduk pulau ini, katanya.

-- BERNAMA

Kepada yang dah baca rencana nie diharap sedarkan diri, buat pemeriksaan kanser nie. Bahaya untuk kesihatn dan kanser semuanya berakhir dengan maut jika tak diubati. Semua penyakit ada ubatnya. Takpayah bedah-bedah pun.

iProperty Akan Jalin Hubungan Dengan LJ Hooker



KUALA LUMPUR, 24 Julai (Bernama) -- iProperty Group Selasa mengumumkan perkongsiannya dengan LJ Hooker, iaitu satu jenama terkenal dan paling dipercayai di Australia.

iProperty Group, yang tersenarai di Australian Securities Exchange, memiliki dan mengendalikan rangkaian laman web hartanah utama Asia di bawah payung jenama iProperty.com.

Perkongsian antara kedua-dua pihak itu akan menyaksikan penyenaraian lebih 50,000 jualan dari lebih 690 pejabat LJ Hooker di Australasia pada rangkaian portal hartanah iProperty Group di Malaysia, Indonesia, Hong Kong, Macau dan Singapura.

Dalam satu kenyataan, Ketua Pegawai Eksekutif iProperty Group Shaun Di Gregorio berkata perjanjian itu akan membolehkan agensi-agensi LJ Hooker mengiklankan jualan hartanah masing-masing di pasaran utama Asia.

"Ini membolehkannya menjangkau satu pasaran baharu pembeli dan pelabur hartanah yang berpotensi di rantau Asia," katanya.

-- BERNAMA

LJ Hooker yang paling dipercayai? Paling tak guna adalah. Jual rumah Scam tanpa memeriksa dulu betul atau tidak wujudnya rumah. Kelisapan yang kecil nie pun LJ Hooker tak nampak macam mana mau urus yang besar?


Pemandu, Lima Penumpang Bas Cedera Dalam Kemalangan Dengan Treler



JASIN, 24 Julai (Bernama) -- Seorang pemandu dan lima penumpang sebuah bas ekspres cedera selepas kenderaan itu merempuh belakang sebuah treler 37 tan di KM188.8 Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran hentian Kampung Bemban di sini, petang semalam.

Ketua Polis Daerah Jasin DSP Muhd Nur Hishamuddin Hashim berkata pemandu bas berkenaan Hamdan Arif, 52, cedera parah di kaki kiri selepas tersepit antara stereng bas dan belakang treler selama lebih dua jam akibat rempuhan itu.

"Walaupun tersepit, mangsa dalam keadaan sedar serta masih boleh bercakap dan dia yang kini dirawat di Hospital Melaka berada dalam keadaan stabil," katanya kepada pemberita ketika dihubungi di sini, Selasa.

Beliau berkata tiga penumpang iaitu dua wanita dan seorang lelaki berusia antara 22 dan 25 tahun hanya mengalami cedera ringan dan dihantar ke Hospital Melaka untuk rawatan manakala dua lagi penumpang meneruskan perjalanan ke ibu negara dengan menaiki bas lain daripada syarikat yang sama.

Dalam kejadian pada 4.45 petang itu, bas dan treler dengan muatan biji sawit kedua-duanya dalam perjalanan dari Kluang, Johor dengan treler terbabit sedang menuju ke Bukit Kayu Hitam, Kedah.

-- BERNAMA

Astafirullahalazim.... apa nak jadi dengan bas-bas express nie? Teringgin nak pandu kapal terbang kowt? Bawa bas punya laju sampai tak nampak depan apa cerita?

Bersiaran Waktu Maghrib Satu Tanggungjawab Yang Mendebarkan - DJ Pahang FM



KUANTAN, 24 Julai (Bernama) -- Majoriti pengacara Pahang FM yang bertugas pada waktu Maghrib di bulan Ramadan pernah merasai debaran untuk mengira detik memutarkan laungan azan di corong radio Pahang FM.

Kiraan detik itu merupakan satu tugasan yang mendebarkan buat pengacaranya Ain Sujaihah Mohd, 31, ketika mula-mula bertugas lapan tahun lalu.

"Walaupun sudah lapan tahun bekerja dengan RTM, bertugas pada waktu maghrib terutama ketika diminta mengganti pengacara lain masih mendebarkan.

"Sebab kita tahu kebanyakan orang di negeri ini mendengar Pahang FM terutama di hotel-hotel dan restoran, untuk waktu berbuka puasa," katanya.

Bagi pengacara baru Syukri Suratman, 25, pula pengalamannya yang hanya baru setengah tahun sebagai pengacara radio juga tidak kurang debarannya.

-- BERNAMA

Biasalah dah kerja menjadi penyampai radio, kena ikut jadual tugasan masing-masing. Pastikan kurma dan air kacang soya ada kat sebelah baru boleh meletup radio.




Gotong Royong Baiki Pondok Ahmadiah Padang Terap September Ini


ALOR SETAR, 24 Julai (Bernama) -- Hotel Star City Alor Setar menerusi tanggungjawab sosial korporat (CSR), akan turun padang bagi membantu membaiki Pondok Ahmadiah, Padang Nyior, Padang Terap September ini.

Gotong royong dua hari mulai 25 Sept itu akan turut disertai kira-kira 60 pelajar antarabangsa dari Sekolah Antarabangsa Mont' Kiara, Kuala Lumpur.

Pengurus Hotel Star City Alor Setar Eugene Dass berkata pihaknya serta pelajar terbabit akan membaiki pondok yang dibina sejak 1965 itu agar penghuni yang tinggal di situ dapat menjalani kehidupan dengan lebih selesa.

"Penghuni yang tinggal di situ tidak mampu membaiki semua pondok dan mengharapkan bantuan pihak tertentu untuk menyelenggara pondok yang didiami 110 orang itu," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama warga emas Pondok Ahmadiah di hotel itu Isnin malam.

Pengurus Pondok Ahmadiah Abdul Ghani Ismail berkata terdapat 100 rumah di pondok itu yang kini dihuni mereka yang berusia antara 40 dan 90 tahun untuk mendalami ilmu agama.

-- BERNAMA

Alhamdulillah ada gak yang prihatin kepada pusat pengajian ilma agama. Semoga sesiapa yang menolong serta membantu kepada pusat-pusat pengajian agama Islam nie atau dikenali sebagai Pondok Ahmadiah ini dimurahkan rezeki dan rahmati Allah S.W.T..

Tengok Tak Semalam Juvana TV3?



Semalam aku tengok tv dalam pukul 1pg kowt, macam tu la aku rasa aku tengah kalih-kalih channel astro nie, kekadang aku rasa nak bakar je astro nie dah la bayar mahal tapi cerita ulang-ulang dan tak best pulak tu. Kalih punya kalih terus ke channel 103, TV3 da.

Dah dok jalan dah cerita juvana, aku try tengok aku tak berapa tau sangat intisari rancangan TV3 sekarang nie sebab aku lebih suka 701 AXN, aku ingat kan Juvana nie cerita macam dulu tu dia tunjuk kisah benar kes-kes juvana, tapi ini lain nie pelakon pun memang kenal, Zahiril Adzim dok jadi bodo-bodo depan pintu dorm. Aku suka Zahiril Adzim berlakon sebab memang masyuk dengan cerita cara dia buat bodo tu memang real.

Aku rasa cerita nie memang best la dari drama budak-budak yang kurang ajar yang ditayangkan di TV, cuma satu, aku meluat kat watak botak nie, sikit-sikit nak pukul orang, dapat kat aku si botak nie tumbuh rambut balik punya aku kerjakan.

Kalau nak cerita pasal siri tv nie memang panjang laa jawabnya, jdi aku sudahkan dulu bebalan aku kat sini, assalamualaikum, selamat bersntai dimana jua korang berada.







Rahmat Tuhan Turun Mencurah-Curah



Assalamualaikum, pagi tadi aku dah bersiap kira-kira pukul 7pg, niat dihati nak pegi buka kedai kemudian update blog aku sekali. Tapi tiba-tiba awan mendung yang berarak bawa tangis bawa resah, terus dia pukul intro, hujan renyai-renyai. Diikuti pula kemudiannya, angin kencang, adus aku dok la rasa takkan kowt tornado mai sekali lagi?

Untuk pengetahuan korang semua, tornado pernah sampai kat tempat aku. Rumah aku Tkat bumbung extand katatas balkoni jer tercabut, pastu meja yang adik aku buat tuisyen biasanya kena angkat dua orang selamba jaaa tornado tu humban terbalik berselerak, rumah tok aku yang teruk tu terkopak sampai nampak bahagian dapurnya. Hmmm tak pernah-pernah kena tornado atau puting beliung nie, jadi sekali kena memang lintang pukang dibuatnya.

Apa-apa pun selaga-galanya adalah rahmat dari Allah S.W.T sendiri. Aku bersyukur kerana bukan tornado atau tsunami yang datang, cuma Maalaikat Mikail yang ditugaskan untuk menyampaikan Rahmat dan rezeki Allah S.W.T sahaja yang datang, alhamdulillah.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...