Selasa, 11 September 2012

Pemuda PAS: Kalahkan BN agar Akta Kg Baru terbatal


Dewan Pemuda PAS Kawasan Titiwangsa (DPPKT) menyokong penuh kenyataan pemimpin Pakatan Rakyat yang akan membatalkan serta-merta Akta Perbadanan Pembangunan Kampung Baru 2011 jika diberi mandat membentuk Kerajaan Persekutuan.

Ini susulan kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memberi jaminan untuk membatalkan Akta ini jika PR  mendapat mandat memerintah Malaysia selepas Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13).

Dewan Pemuda PAS Kawasan Titiwangsa (DPPKT) menyokong penuh kenyataan pemimpin Pakatan Rakyat yang akan membatalkan serta-merta Akta Perbadanan Pembangunan Kampung Baru 2011 jika diberi mandat membentuk Kerajaan Persekutuan.
"DPPKT merakamkan penghargaan setingginya atas keprihatinan pemimpin Pakatan Rakyat yang berusaha memberi jaminan Akta PPKB 2011 akan dibatalkan dan seterusnya akan dikembalikan kepada pemilik dan pewaris Kampung Baru," kata Ketua DPPKT, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz.

Dalam keadaan isu tersebut didiamkan daripada pengetahuan rakyat, katanya, pemimpin Pakatan terus memainkannya sebagai agenda pentingnya bagi memastikan ianya terus bermain di bibir rakyat.

"DPPKT merasakan kenyataan inilah yang paling ditunggu-tunggu oleh rakyat, khususnya pemilik Kampung Baru," kata Mohamad Suhaimi dalam satu kenyataan.

Pastinya, tambahnya, kenyataan tersebut akan melegakan penduduk Kampung Bharu keranan jaminan bahawa tanah milik mereka.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Titiwangsa (DPPKT) menyokong penuh kenyataan pemimpin Pakatan Rakyat yang akan membatalkan serta-merta Akta Perbadanan Pembangunan Kampung Baru 2011 jika diberi mandat membentuk Kerajaan Persekutuan.
Mohamad Suhaimi mendakwa, isu Kampung Bharu membuktikan Umno telah gagal dalam membela hak rakyat khususnya orang Melayu di negara ini.

sponsored links


Beliau mendakwa, pemaju dimanjakan dengan pelbagai kemudahan manakala pemilik dan pewaris dibiarkan mereka tanpa sebarang pembelaan sewajarnya.

Sehubungan itu, tambahnya, DPPKT akan menjadikan kenyataan pemimpin Pakatan itu sebagai informasi penting untuk disampaikan kepada rakyat khususnya warga Parlimen Titiwangsa supaya mereka jelas dalam menentukan hala tuju politik negara.

Dengan memilih Pakatan, tegas Mohamad Suhaimi, akan memastikan tanah Kampung Baru tidak terusik, bahkan ianya akan kembali ke pangkuan rakyat sebagaimana asal.

Lepas dah bagi kalah, kemudian nak buat apa? Setahu is PKR dan DAP nie sejak dorang pegang teraju pemerintahan nie, belambak tanah Melayu tergdai. Tanah Rizab Melayu boleh convert ke freehold jual kepada bangsa asing, korang fikir macam mana boleh convert padahal tanah tu hanya diberi untuk diusahakan oleh Sultan dan Raja-raja Melayu? Pelik nie.

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

DPPM: Teguran Sultan Johor perlu diberi perhatian penting


Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) meminta kerajaan memandang serius dan menyiasat dakwaan adakah benar wujudnya amalan rasuah dan ketirisan dalam pembekalan kelengkapan tentera kepada pasukan elit Kor Gerak Khas angkatan tentera.

Ini berikutan titah ucapan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail Sultan Iskandar yang murka ke atas pembekalan kelengkapan tidak bermutu kepada pasukan elit Kor Gerak Khas angkatan tentera.

"Sepatutnya kerajaan merasa malu dengan keluhan hati Sultan Johor sehingga baginda terpaksa membangkitkan perkara ini di ruang media secara terbuka," kata Naib Ketua DPPM, Dr Raja Ahmad Al Hiss.

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) meminta kerajaan memandang serius dan menyiasat dakwaan adakah benar wujudnya amalan rasuah dan ketirisan dalam pembekalan kelengkapan tentera kepada pasukan elit Kor Gerak Khas angkatan tentera.


"Sebagai ketua bagi pasukan tersebut, baginda wajar membangkitkan rasa tidak puas hati mewakili seluruh anggota pasukan baginda sendiri.

"Apa yang dizahirkan oleh Sultan Johor adalah suatu kebimbangan terhadap amalan rasuah dan ketirisan yang mungkin berlaku dan menyerap masuk dalam dalam projek membekalkan kelengkapan peralatan tentera sehingga anggota pasukan elit itu menjadi mangsanya," katanya dalam satu kenyataan.

sponsored links


DPPM, katanya, bersetuju dengan teguran baginda supaya kementerian pertahanan memantau setiap perolehan kelengkapan berkenaan bagi memastikan ia menepati keperluan pasukan dan menjamin tahap kualitinya.

"Kerajaan juga beri perhatian terhadap teguran baginda supaya tidak ada pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk kepentingan peribadi dalam usaha melengkapkan pasukan Gerak Khas dengan peralatan terkini dan moden," tambahnya.

Justeru, katanya, DPPM mendesak kerajaan supaya mengkaji balik pemberian kontrak pembekalan kelengkapan tentera.

"Kontrak pembekalan kelengkapan tentera pula perlu dibuat secara tender terbuka dan menyerahkannya kepada mereka yang benar-benar berhak dan layak," tambahnya.

Selain itu, kata Dr Raja Ahmad, hanya kelengkapan yang memenuhi kualiti yang ditetapkan sahaja boleh diluluskan dengan melihat kepada teknologi semasa bagi menunjukkan kekuatan keselamatan negara serta menakutkan kepada musuh-musuh negara.

"Jangan nanti negara lain mentertawakan tahap keselamatan negara kerana masih menggunakan peralatan yang usang, lupus tarikh dan ketinggalan zaman bagi menghadapi pertempuran," tambahnya.

Sultan bila dia kata bukan teguran ok? Perbetulkan bahasa, dia bila berkata-kata itu adalah Titah Baginda, amat perlu akur dan laksana. Memang patut Baginda murka duit Negeri dia, awat ingat Baginda patung ka nak tengok saja benda tak bermutu tapi perlu dibayar dengan harga mahal? Keselamatan pulak macam mana? Daulat Tuanku!!!

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

PKMM: 60% kontraktor anggotanya tenat, bungkus


Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia cawangan Kedah (PKMM) mendakwa hanya kira-kira 40 peratus daripada lebih 1,600 anggotanya berjaya manakala bakinya dalam keadaan tenat dan ada yang telah gulung tikar.

"PKMM cawangan Kedah dukacita kerana untuk tahun ini kerajaan Kedah hanya memberi peluang kepada kita menyelenggara jalan negeri bernilai RM50 juta sahaja," kata Yang Dipertua PKMM Kedah, Ahmad Fatahi Omar.
 
"Kita akan menjadi pendesak untuk memelihara kebajikan ahli agar kerajaan pusat dan negeri memberi lebih banyak tender atau projek kepada kami untuk dilaksanakan," katanya.

Beliau berkata demikian di majlis perasmian mesyuarat agung tahunan ke-35 PKMM di Alor Setar semalam.
 
Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia cawangan Kedah (PKMM) mendakwa hanya kira-kira 40 peratus daripada lebih 1,600 anggotanya berjaya manakala bakinya dalam keadaan tenat dan ada yang telah gulung tikar.
Ahmad Fatahi berkata pihaknya telah menghantar surat kepada kerajaan Kedah dua bulan lepas agar menganugerahi projek melalui cabutan undi dan menghentikan pemberian projek kepada konsortium yang dikuasai anak syarikat miliknya.

Mesyuarat tersebut dirasmikan oleh Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Negeri Kedah, Datuk Azmi Lateh.

Bercakap kepada pemberita selepas itu, Azmi berkata kerajaan pusat melalui Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri (EPU) menyalurkan RM1.38 bilion dalam bentuk projek infrastruktur kepada Kedah untuk menyemarakkan pelaburan dan aktiviti ekonomi tahun ini.
 
Menurutnya, komitmen kerajaan pusat itu berjaya menarik dana pelaburan swasta tempatan (PFI) bernilai RM1.1 bilion setakat ini.
 
Beliau berkata jumlah itu tidak termasuk kelulusan permohonan untuk melaksana projek kecil dari semasa ke semasa mencecah hampir RM60 juta.
 
"Pemantauan yang dibuat mendapati pelaksanaan projek infrastruktur mencapai 97 peratus dan menghidupkan ekonomi rakyat Kedah," katanya.
 
sponsored links


Ketika berucap sebelum itu, Azmi berkata kemampuan kontraktor menyiapkan projek mengikut jadual memberi kesan terhadap keyakinan pelabur tempatan dan asing untuk melabur di negeri ini.

Sumbangan PKMM dalam sektor pembinaan turut memberi impak besar bagi mencapai matlamat bidang keberhasilan utama kerajaan (NKRA) untuk menjayakan agenda transformasi ekonomi kerajaan pusat, katanya.
 
Beliau berkata kerajaan mempunyai mekanisme tersendiri bagi membantu kontraktor yang menghadapi masalah menyiapkan projek kerana mahu rakyat menikmati keselesaan dan kesejahteraan.

- Bernama

Mau tak bungkuih, angpa bagi projek kat bangsa luaq, habih la kontrator Bumiputra, nak cari makan tang mana lagi. Dah bagi projek dok tek sorang sikit last2 peruntukkan yang disediakan kurang pastu suruh kontraktor Bumiputra kurangkan sikit charge ada ka patut? Terguling la jawabnya.

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

K'jaan peruntuk RM100j bantu 428 sekolah mubaligh


Kerajaan memperuntukan sebanyak RM100 juta untuk membantu 428 sekolah mubaligh di negara ini, termasuk di Sabah dan Sarawak, kata Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hari ini.
 
Beliau berkata dana khas itu bertujuan membantu sekolah berkenaan mendapat kemudahan yang lengkap untuk suasana pembelajaran yang lebih baik kepada pelajar.


Kerajaan memperuntukan sebanyak RM100 juta untuk membantu 428 sekolah mubaligh di negara ini, termasuk di Sabah dan Sarawak, kata Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hari ini.


sponsored links


"Ini satu pengiktirafan dan penghormatan kepada sumbangan sekolah mubaligh terhadap pembangunan pendidikan dan pembinaan negara oleh kerana sememangnya ramai pemimpin masyarakat mahupun pemimpin negara termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah melalui sistem sekolah mubaligh ini," katanya.
 
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis penyampaian Dana Khas Belanjawan 2012 kepada Sekolah-sekolah Mubaligh Johor dan Melaka di SMK Convent, di Segamat hari ini.
 
Koh berkata di Zon Selatan sendiri iaitu Johor dan Melaka, sebanyak RM7.6 juta diperuntukkan untuk membantu 37 sekolah mubaligh.

- Bernama

Aik ada pulak duit nak bagi kat sekolah mubaligh nie, yang sekolah Agama Islam Rakyat korang nak runtuhkan, kalau yang takdak premit lagi korang sodok teruk apa cerita?


Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Polis terima rakaman video kejadian acu pistol


Polis Melaka hari ini menerima satu rakaman video memaparkan insiden mengacukan pistol ke arah orang awam oleh individu dipercayai pengawal peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim di majlis anjuran PKR di Kampung Baru Rim, Sabtu lepas.
 
Rakaman berdurasi kira-kira empat minit milik seorang pegawai media siber tempatan itu diserahkan pada pukul 6 petang di Ibu Pejabat Polis (IPD) Jasin.

Lelaki berusia 29 tahun itu yang ditemui di IPD selepas menyerahkan rakaman video itu, berkata rakaman tersebut diserahkan bagi membantu pihak polis menyelesaikan siasatan berhubung insiden tersebut.

Polis Melaka hari ini menerima satu rakaman video memaparkan insiden mengacukan pistol ke arah orang awam oleh individu dipercayai pengawal peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim di majlis anjuran PKR di Kampung Baru Rim, Sabtu lepas.

Polis Melaka hari ini menerima satu rakaman video memaparkan insiden mengacukan pistol ke arah orang awam oleh individu dipercayai pengawal peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim di majlis anjuran PKR di Kampung Baru Rim, Sabtu lepas.

Polis Melaka hari ini menerima satu rakaman video memaparkan insiden mengacukan pistol ke arah orang awam oleh individu dipercayai pengawal peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim di majlis anjuran PKR di Kampung Baru Rim, Sabtu lepas.


sponsored links


"Ini kerana perbuatan (acu pistol) itu mendatangkan ancaman kepada orang ramai di tempat kejadian," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Melaka Datuk Chuah Ghee Lye ketika dihubungi mengesahkan menerima rakaman tersebut.

Katanya polis akan meneliti rakaman itu untuk siasatan dan mungkin akan memanggil pembangkang bagi membantu siasatan sekiranya perlu.

"Anwar berada di dalam bas ketika kejadian dan tidak pasti sama ada beliau nampak kejadian itu atau sebaliknya, namun ia terserah pada pegawai penyiasat sama ada perlu memanggil beliau atau tidak," katanya.

- Bernama

Eh-eh main koboi-koboi tak ajak is pun... nie nak marah nie is pun terror gak guna pistol tu.

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Mahkamah diberitahu Shamsubahrin dibayar RM1.7j


Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini diberitahu sejumlah RM1.7 juta telah dibayar kepada ahli perniagaan Datuk Shamsubahrin Ismail, yang didakwa menipu bekas Pengarah National Feedlot Corporation (NFC) Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail.

Saksi pertama pihak pendakwaan Pegawai Penyiasat ASP Mohd Nor Hasnimaizam Othman, 36, memberitahu mahkamah bahawa Pengurus Kewangan NFC Hasimah Ahmad memaklumkan perkara tersebut (mengenai RM1.7 juta) kepadanya menerusi telefon pada 16 Disember 2011.
 
"Hasimah juga memaklumkan kononnya bayaran RM1.7 juta itu adalah untuk diberikan kepada pegawai penyiasat yang terlibat dalam penyiasatan kes NFC," katanya ketika menjawab soalan Ketua Unit Pendakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Abdul Razak Musa.
 
Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini diberitahu sejumlah RM1.7 juta telah dibayar kepada ahli perniagaan Datuk Shamsubahrin Ismail, yang didakwa menipu bekas Pengarah National Feedlot Corporation (NFC) Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail.

Katanya, selain beliau terdapat dua lagi pegawai penyiasat yang terlibat dalam penyiasatan kes NFC itu iaitu Supt Ravindan Singh Sarban Singh dan ASP Nordin Md Nor.

Mohd Nor Hasnimaizam berkata Hasimah merupakan seorang daripada saksi dalam siasatan kes berkaitan penyelewengan seorang pengurus jualan anak syarikat di bawah NFC Corp, yang sedang disiasatnya.

Beliau berkata semasa rakaman percakapan dijalankan pada 5 Disember 2011, Hasimah memaklumkan bahawa beliau ada menerima panggilan telefon daripada pihak bank berhubung pembayaran yang hendak dibuat kepada Shamsubahrin.
 
Beliau bagaimanapun tidak menerima wang tersebut daripada Shamsubahrin.
 
Shamsubahrin menghadapi lima pertuduhan menipu mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan 17 pertuduhan melibatkan diri dalam aktiviti pengubahan wang haram berjumlah RM1.755 juta yang mana kedua-dua kes itu akan dibicarakan bersama.
 
Sementara itu, seorang lagi saksi, Timbalan Pengarah 1, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman DCP Datuk Tajuddin Md Isa memberitahu mahkamah bahawa dua lagi pegawai penyiasat juga tidak menerima wang tersebut.
 
sponsored links


Saksi kedua itu berkata pada 21 Disember 2011, Mohd Nor Hasnimaizam datang menemuinya di pejabat dan memaklumkan bahawa sejumlah wang telah diberikan oleh pegawai NFC kepada pegawai penyiasat di JSJK yang menyiasat kes NFC.
 
"Jadi saya telah meminta pengesahan daripada ASP Maizam dan dua lagi pegawai yang dinamakan sama ada mereka ada menerima wang daripada NFC.

"Ketiga-tiga pegawai berkenaan menafikan ada menerima wang berkenaan dan saya menasihatkan ASP Maizam (Mohd Nor Hasnimaizam) supaya membuat satu laporan polis berhubung perkara itu," katanya.
 
Tajuddin juga tidak bersetuju dengan cadangan peguam Salehudin Saidin bahawa penangkapan Shamsubahrin adalah untuk mengalih perhatian terhadap masalah sebenar yang meliputi kes NFC.

Terdahulu Hakim Rozilah Salleh yang mendengar prosiding perbicaraan kes Shamsubahrin menolak permohonan pihak pembelaan untuk menangguhkan perbicaraan sementara menunggu perintah dari Mahkamah Tinggi berhubung permohonan mengenepikan dan membatalkan pertuduhan dan pendakwaan terhadap kedua-dua pertuduhan.
 
Perbicaraan bersambung esok.

- Bernama

RM 1.7j banyak tu, boleh buat macam2 dengan duit sebanyak tu. Kenapalah dorang tak nak kasi kat is duit sebanyak tu errrkk?

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Pelajar terselamat cubaan rogol di tandas universiti


Seorang pelajar sebuah universiti swasta terselamat daripada cubaan rogol di dalam tandas wanita universiti itu di Bukit Beruang di Melaka semalam.
 
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka ACP Raja Shahrom Raja Abdullah berkata dalam kejadian pada jam 8.30 malam itu, pelajar wanita berusia 21 tahun itu sedang mengulang kaji pelajaran di bilik bacaan, di aras dua universiti berkenaan, sebelum ke bilik air di aras sama.
 
"Pelajar berkenaan kemudian terdengar seseorang memasuki tandas bersebelahan dan apabila keluar dia melihat kelibat seorang lelaki, sebelum matanya disembur dengan bahan memedihkan," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

 
Seorang pelajar sebuah universiti swasta terselamat daripada cubaan rogol di dalam tandas wanita universiti itu di Bukit Beruang di Melaka semalam.


Mangsa turut cedera di pipi akibat ditumbuk ketika bergelut dengan suspek yang cuba memasukkan tangan ke dalam bajunya.
 
sponsored links


Raja Shahrom berkata lelaki terbabit melarikan diri selepas mangsa menjerit  meminta pertolongan.
 
Mangsa mendapatkan rawatan di Hospital Melaka dan membuat laporan di balai polis di hospital tersebut.

Sementara itu, Ketua Polis Melaka Datuk Chuah Ghee Lye berkata polis akan mengadakan pertemuan khas dengan pihak universiti bagi membincangkan langkah meningkatkan kawalan keselamatan di universiti berkenaan.

- Bernama

Takder kerja ke asyik nak rogol orang jerk keja nya. Kerja malas, takder duit pastu merogol. Orang kerja la dapat gaji simpan, beli keta, rumah, pastu ngorat la awek mesti sangkut punya.


Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

ANAK dakwa ada aduan SPRM terhadap pemangku DG Felda


Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) yang mendakwa mewakili anak-anak peneroka Felda, mendakwa terdapat aduan rasuah dibuat terhadap pemangku Pengarah Besar agensi tersebut, Faizoull Ahmad.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini, pengerusi ANAK, Mazlan Aliman mendakwa, aduan itu telah dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 27 Julai.

Oleh itu, katanya, beliau tertanya-tanya bagaimana Faizoull boleh dilantik sebagai pemangku pengarah besar apabila aduan telah dibuat kepada SPRM terhadapnya.


Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) yang mendakwa mewakili anak-anak peneroka Felda, mendakwa terdapat aduan rasuah dibuat terhadap pemangku Pengarah Besar agensi tersebut, Faizoull Ahmad.


Selain itu, dakwanya, aduan tersebut bukan dibuat oleh pihak luar tetapi oleh kakitangan dalaman Felda," kata Mazlan.

sponsored links


Ketika dihubungi, pejabat pengarah besar Felda berkata Faizoull keluar bandar dan tidak dapat mengulasnya.

Pegawai perhubungan awam Felda, Amran Shah masih belum memberi respon manakala usaha berulang kali untuk menghubungi pegawai tinggi SPRM dan jabatan perhubungan awam untuk mendapat komen, tidak dijawab.

Mazlan sepatutnya mendedahkan dakwaan salahlaku Faizoull hari ini, tetapi berkata, beliau hanya akan berbuat demikian sekiranya Faizoull dilantik secara rasmi sebagai pengarah besar pada 1 Oktober.


Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

MB: Laporan kewangan Unisel tak diselaras sepenuhnya


Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata hari ini laporan audit kewangan Universiti Selangor (Unisel) yang menunjukkan kerugian selepas cukai kira-kira RM54.8 juta tidak diselaraskan sepenuhnya.
 
Abdul Khalid berkata pihaknya memerlukan masa untuk membentang laporan kewangan universiti itu sebab perlu melalui beberapa proses seperti dibawa ke peringkat Mesyuarat Agung Tahunan dan audit bebas untuk mendapatkan kelulusan.

"Laporan audit memakan masa untuk dibentangkan kerana Kerajaan negeri sedang dalam proses mengambilalih hutang yang ditanggung Universiti Selangor bagi membebaskan beban kewangannya.

 
Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata hari ini laporan audit kewangan Universiti Selangor (Unisel) yang menunjukkan kerugian selepas cukai kira-kira RM54.8 juta tidak diselaraskan sepenuhnya.


"Untuk tujuan itu, audit semula terpaksa dibuat kerana Unisel terhutang dengan bank," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis perhimpunan bulanan Jabatan-jabatan kerajaan negeri Selangor di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri di Shah Alam hari ini.
 
sponsored links


Abdul Khalid diminta mengulas pendedahan Timbalan Pengerusi Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar semalam mengenai kerugian itu bagi tempoh tiga tahun sejak Pakatan Rakyat memerintah Selangor pada 2008.
 
Menurut Noh, berdasarkan salinan Laporan Audit Unisel bagi 2009-2010, universiti yang ditadbir Kerajaan Negeri Selangor itu menunjukkan kerugian selepas cukai sebanyak RM1.63 juta pada 2008, RM13.55 juta (2009) dan RM39.68 juta pada 2010.
 
Abdul Khalid bagaimanapun tidak menafi atau mengakui kebenaran salinan laporan audit itu.
 
Beliau berkata Noh boleh menerbitkan laporan audit itu kepada umum dan kerajaan negeri akan menggunakan saluran yang sedia ada untuk memberi penjelasan berhubung isu itu selaras dengan dasar ketelusannya.
 
- Bernama


Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Shaik Hussein rancang jejaki Guan Eng...


Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Shaik Hussein Mydin mengesahkan tidak akan bertanding dalam pilihan raya umum akan datang kerana beliau mempunyai tugas yang lebih "menarik" menunggunya.

Tetapi Shaik Hussein, yang juga ketua Pemuda Umno Bagan berkata beliau tidak bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 sahaja, tetapi bersedia bertanding dalam pilihan raya selepas itu.

Atas sebab tersebut, katanya, beliau berasa teruja dengan kehadiran Ketua Menteri Lim Guan Eng dan merancang menjejaki ke mana sahaja beliau pergi sewaktu kempen politik yang akan datang.


Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Shaik Hussein Mydin mengesahkan tidak akan bertanding dalam pilihan raya umum akan datang kerana beliau mempunyai tugas yang lebih


Sambil berseloroh Shaikh Hussien berkata, sekiranya Guan Eng bercakap di satu tempat pada waktu pagi, beliau akan ke sana bercakap melawannya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah membayangkan isyarat yang paling kuat bahawa pilihan raya umum mungkin diadakan pada bulan November, walaupun beberapa pemimpin parti percaya beliau akan berkhidmat sepenuh penggal sehingga bulan Mac tahun depan.

sponsored links


Shaik Hussein menegaskan demikian ketika berucap kepada kira-kira 300 perwakilan Pemuda Umno di Bayan Baru semalam, sebelum melancarkan jentera pilihan raya bahagian.

Hadir sama ialah beberapa rakan sejawatannya dalam BN, dari Gerakan, MCA, MIC dan Parti Progresif Rakyat.

Lari komunis tu nooh, takut ka nak kena siasat? Kalau betoi duduk dalam benaq jangan lari la. Memang patut jejaki Guang Eng nie, blakang lain depan lain hati dia tu. Habih sudah tergadai hak Melayu ditangan dia nie.

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Zahid Hamidi: Isu harga RIV untuk elit tentera disiasat


Perbezaan harga Rapid Intervention Vehicle (RIV) yang diutarakan Sultan Johor Sultan Ibrahim dalam titah baginda Sabtu lepas akan disiasat, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata kementeriannya mengambil secara positif komen tersebut dengan menganggapnya sebagai satu keprihatinan yang ditunjukkan Sultan Ibrahim yang juga Kolonel Komandan Rejimen Gerak Khas.

"Kementerian Pertahanan mengambil maklum terhadap komen baginda dengan cara positif di mana saya sendiri akan lakukan penyiasatan terhadap perbezaan di antara harga RIV yang dianugerahkan oleh Tuanku Sultan Johor berharga RM150,000 berbanding RM690,000 yang dijual oleh pihak pembekal.

"Mungkin terdapat spesifikasi yang berbeda yang akan saya teliti," katanya kepada pemberita ketika mengulas mengenai titah Sultan Johor pada majlis ulang tahun Rejimen Gerak Khas ke-47 di Kem Iskandar, Mersing, Johor Sabtu lepas.


Perbezaan harga Rapid Intervention Vehicle (RIV) yang diutarakan Sultan Johor Sultan Ibrahim dalam titah baginda Sabtu lepas akan disiasat, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.


Ahmad Zahid yang ditemui selepas menerima kunjungan hormat Timbalan Ketua Staf Angkatan Tentera Republik China, Jeneral Ma Xiaotian di Kementerian Pertahanan di Kuala Lumpur, berkata beliau menghargai pandangan tersebut dan sekali gus menunjukkan keprihatinan baginda terhadap peralatan yang sedang dan terus digunakan oleh Rejimen Gerak Khas.

sponsored links


"Keprihatinan ini adalah suatu yang perlu dihargai oleh kementerian (pertahanan) dan tentunya akan diambil kira sebagai panduan terutamanya dalam pembelian aset-aset dan peralatan di bawah naungan baginda," katanya.

Sultan Johor Sultan Ibrahim pada Sabtu lepas melahirkan rasa dukacita kerana kelengkapan ketenteraan yang dibekalkan kepada Kor Gerak Khas bukan sahaja tidak mencukupi tetapi juga tidak bermutu dan tidak menepati spesifikasi.

Baginda bertitah dalam usaha kerajaan mengawal belanjawan dan perbelanjaan, pihak Kementerian Pertahanan hendaklah meneliti satu persatu pembelian yang dibuat dan memastikan peralatan yang diperolehi bertepatan dengan keperluan dan mempunyai kualiti yang tinggi.

Di samping itu Sultan Johor juga mengingatkan pihak yang berkenaan agar tidak mengambil kesempatan dalam usaha pihak tentera melengkapkan kor itu dengan peralatan terkini.

"...janganlah bekalkan peralatan yang kurang berkualiti tetapi meletakkan harga yang berlipat kali ganda," titah Sultan Ibrahim.

- Bernama


Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Maut ketika nak tolong mangsa kemalangan


Seorang peneroka yang berhasrat untuk menolong mangsa yang terlibat dalam kemalangan jalan raya, maut akibat dirempuh kereta dalam kejadian langgar-lari di Km 74, Lebuhraya Pantai Timur berhampiran Karak, Bentong semalam.
 
Ariffin Hamid, 63, dari Felda Bukit Damar, Lanchang mati dalam perjalanan ke Klinik Kesihatan Karak akibat cedera parah di kepala.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Pahang, Supt Mohamed Fauzi Abdul Rahim berkata ketika kejadian jam 7.50 malam itu, mangsa turun dari keretanya untuk membantu seorang pemandu sebuah kereta Proton Saga yang kemalangan.

 
Seorang peneroka yang berhasrat untuk menolong mangsa yang terlibat dalam kemalangan jalan raya, maut akibat dirempuh kereta dalam kejadian langgar-lari di Km 74, Lebuhraya Pantai Timur berhampiran Karak, Bentong semalam.


"Ketika melintas jalan, tiba-tiba sebuah kereta Proton Wira yang dipercayai dipandu laju menuju arah Kuantan, hilang kawalan lalu merempuh mangsa sehingga menyebabkan mangsa tercampak ke atas jalan.
 
sponsored links


"Namun pemandu kereta berwarna putih tersebut dan Tidak diketahui nombor pendaftarannya, tidak memberhentikan kenderaannya. Tiada juga sebarang laporan dibuat," katanya.
 
Mohamed Fauzi meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu agar tampil membantu siasatan.

 Pemandu kereta Proton Saga berkenaan yang berusia sekitar 30-an hanya cedera ringan selepas keretanya terbabas dan melanggar besi penghadang jalan.

- Bernama

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Anggota bomba selamat wanita mahu terjun hotel


Anggota bomba berjaya menghalang cubaan seorang wanita untuk terjun dari tingkat enam sebuah hotel di Sandakan hari ini.
 
Wanita berumur 33 tahun dari Selangor itu berbuat demikian kerana dipercayai mempunyai masalah hubungan cinta dengan teman lelakinya.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 9.30 pagi apabila wanita itu dilihat berdiri di tepi tingkap sebuah bilik di tingkat berkenaan dan mengugut untuk terjun ke bawah.
 
Anggota bomba berjaya menghalang cubaan seorang wanita untuk terjun dari tingkat enam sebuah hotel di Sandakan hari ini.
Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Sandakan, Aduling Habib Mohamad berkata pihaknya yang mendapat panggilan tentang perkara itu, bersama anggota polis telah memujuk wanita berkenaan selama sejam.
 
Bagaimanapun wanita itu tetap berdegil dan mengugut akan terjun ke bawah jika dia dihampiri, katanya.

sponsored links


"Ketika anggota polis memujuk wanita itu dari tepi tingkap, tiga anggota bomba yang dilengkapi tali keselamatan keluar dari dua tingkap bersebelahan, lalu menyelamat wanita berkenaan," tambahnya.
   
Wanita tersebut dikatakan mendaftar masuk ke hotel tersebut pagi tadi bersama sorang rakan wanitanya.

Dia telah diserahkan kepada pihak polis.

- Bernama

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

M'sia berusaha dapatkan tambahan 10,000 kuota haji


Kerajaan masih berusaha mendapatkan kuota haji tambahan sebanyak 10,000 bagi memberi peluang lebih ramai rakyat negara ini yang beragama Islam untuk melakukan ibadah tersebut, sekaligus mengurangkan jumlah mereka yang keciciran pada musim haji tahun ini.
 
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata beliau akan meminta bantuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri untuk bercakap dengan Raja Arab Saudi Raja Abdullah bagi membincangkan mengenai perkara tersebut.
 
"Tradisinya pada bulan puasa kita dapat jumlah kuota sebanyak 28,000 dan selepas raya biasanya kita dapat kuota rayuan sebab kuota rayuan ini akan membantu mereka yang tercicir dan sebagainya.

"Sampai sekarang kita sedang menunggu kuota rayuan ini," katanya kepada pemberita selepas Majlis Syarahan Perdana dan Sambutan Hari Raya Aidilfitri Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di Putrajaya hari ini.


Kerajaan masih berusaha mendapatkan kuota haji tambahan sebanyak 10,000 bagi memberi peluang lebih ramai rakyat negara ini yang beragama Islam untuk melakukan ibadah tersebut, sekaligus mengurangkan jumlah mereka yang keciciran pada musim haji tahun ini.


Jamil Khir berkata keputusan mengenai kuota tambahan itu diharap dapat diluluskan dalam masa terdekat.
 
Sebelum ini Jamil Khir mengumumkan kerajaan Arab Saudi mengekalkan kuota haji bagi jemaah Malaysia pada tahun ini iaitu sebanyak 28,000.

Bagaimanapun rakyat negara ini yang sudah berdaftar untuk menunaikan haji adalah seramai 936,000 orang termasuk 4,000 berusia lebih 75 tahun.

sponsored links


Terdahulu Jamil Khir menyampaikan bantuan kewangan RM3 juta kepada 36 badan-badan bukan kerajaan (NGO) Islam seluruh negara bagi tahun ini, termasuk NGO dari Sabah dan Sarawak.
 
Antara NGO terbabit ialah Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Kebangsaan, Malaysian Chinese Muslim Association (MACMA), World Assembly of Muslim Youth (WAWY), Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Pergerakan Belia India Muslim Malaysia (Gepima) dan Pertubuhan Kebajikan Saudara Kita Kota Kinabalu Sabah.
 
Jamil Khir berkata peruntukan bantuan kepada NGO pada tahun ini meningkat berbanding tahun lalu iaitu RM1 juta kepada 26 NGO.

"Dana ini boleh membantu mereka melaksanakan dan merancakkan lagi aktiviti mereka. Untuk tahun depan, kita akan lihat perkembangan dan keperluan aktiviti mereka (untuk memutuskan jumlah dana yang akan diberikan)," katanya.

- Bernama



Bila kata bodoh marah bila kata bangang lagi marah, habih macam mana Mekah nak bagi Kuato Haji bila Negara Ketua kepada Negara2 Islam sendiri dalam negara kacau bilau? Mengaku Saudara antara Islam dengan kafir?

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Pesara telekom maut terjatuh dari tingkat 12


Seorang pesara Telekom Malaysia Berhad maut selepas terjatuh dari unit rumahnya di tingkat 12 Apartmen Abdullah Hukum, Bangsar di ibunegara hari ini.
 
Kejadian itu disedari oleh seorang daripada anaknya pada kira-kira jam 8 pagi yang meninjau ke bawah dan melihat bapanya telah jatuh ke bawah, setelah mendapati jeriji pintu rumah terbuka.
 
Isteri mangsa, Faridah Omar, 58, tidak menyangka sarapan bersama suaminya Abd Khalid Salleh, 60, pagi ini merupakan detik terakhir mereka meluangkan masa bersama.
 
"Saya sempat bersarapan pagi bersama arwah sebelum menuju ke bilik air selepas bersarapan... kejadian hanya disedari oleh anak kedua saya yang melihat jeriji besi pintu rumah telah terbuka.



Seorang pesara Telekom Malaysia Berhad maut selepas terjatuh dari unit rumahnya di tingkat 12 Apartmen Abdullah Hukum, Bangsar di ibunegara hari ini.


"Dia kemudiannya keluar rumah dan meninjau ke bawah sebelum melihat ayahnya telah jatuh ke bawah," katanya ketika ditemui di rumahnya.
 
sponsored links


Faridah berkata suaminya itu demam sejak seminggu yang lepas dan telah dibawa berjumpa doktor dan diberikan ubat.
 
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Brickfields ACP Wan Abd Bari Wan Abd Khalid berkata mangsa terjatuh kerana dipercayai mengalami masalah kemurungan.

"Bagaimanapun tiada unsur jenayah berhubung kejadian ini," katanya.
 
Katanya mayat mangsa dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya untuk bedah siasat dan kes diklasifikasi sebagai mati mengejut.  

- Bernama

Ini unsur jenayah nie, takkan lah pesara tu punya bodoh nak terjun dari tingkat 12 tu? Gayat gila bro. Pikir la sikit. Memang tak nampak unsur jenayah sebab memang senang jenayah macam nie, umpan dan tolak.

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Separuh feri di Pulau Tioman tak layak beroperasi


Separuh daripada perkhidmatan feri penumpang ke Pulau Tioman tidak mematuhi syarat yang ditetapkan Jabatan Laut Malaysia (JLM) terutamanya dalam aspek keselamatan.

Pengarah JLM Wilayah Timur, Wan Endok Wan Salleh berkata daripada lapan buah feri penumpang yang beroperasi di perairan Tanjung Gemok-Tioman-Mersing, empat daripadanya tidak memenuhi keperluan alatan keselamatan yang melayakkan ia beroperasi.
 
Sehubungan itu, katanya empat feri itu tidak dibenarkan beroperasi sehinggalah syarikat pengendali atau pengusahanya terlebih dahulu memenuhi syarat yang ditetapkan jabatan berkenaan.
 
Beliau berkata kesalahan yang dilakukan itu dikesan dalam kempen 'Ambil Tau' yang diadakan bermula Jumaat lepas hingga hari ini, di sepanjang perairan Mersing oleh JLM dengan kerjasama Pasukan Gerakan Marin, Jabatan Taman Laut Malaysia dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia.


 
Separuh daripada perkhidmatan feri penumpang ke Pulau Tioman tidak mematuhi syarat yang ditetapkan Jabatan Laut Malaysia (JLM) terutamanya dalam aspek keselamatan.


"Sepanjang operasi itu lapan buah feri penumpang, 10 buah bot pendaftaran boleh tamat dan 70 buah bot berlesen telah diperiksa," katanya pada sidang media Kempen Keselamatan Jeti, Feri dan Bot Penumpang di sini, hari ini
 
Wan Endok berkata sebanyak 44 saman telah dikeluarkan kepada pengusaha dan nakhoda feri serta bot penumpang sepanjang kempen tersebut diadakan.

sponsored links


Katanya antara kesalahan yang dilakukan adalah beroperasi tanpa lesen bot yang sah dan nakhoda tidak memiliki kecekapan mengemudi bot, membawa penumpang melebihi had yang dibenarkan dan tidak mempunyai peralatan keselamatan di atas bot dan feri.
 
Katanya kesalahan-kesalahan itu dilakukan di bawah Ordinan Perkapalan Saudagar 1952 yang mana, kesalahan beroperasi tanpa lesen sah boleh dikenakan kompaun RM1,000 manakala membawa lebih penumpang dikenakan denda RM300 atau penjara satu bulan bagi setiap penumpang.
 
"Saya memohon kerjasama semua pihak terutamanya pengusaha feri dan bot serta nakhoda supaya mematuhi undang-undang dan mengutamakan penumpang bagi mengelak tragedi bot terbakar yang mengorbankan tujuh nyawa pada 2007 berulang," katanya.

- Bernama



Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

TI-M pertahan dana asing untuk NGO


Transparency International Malaysia (TI-M) mempertahankan tindakan Suaram menerima bantuan dana asing dengan alasan, perkara itu merupakan amalan biasa di kalangan kumpulan masyarakat sivil.

Dalam satu kenyataan media hari ini, presiden TI-M Paul Low berkata, organisasi itu juga menerima dana asing untuk projek tertentu daripada sumber sah yang tidak mempengaruhi objektif mahupun hasil sesuatu projek.

Low berkata, dana tempatan sukar diperolehi maka dana asing diterima selagi ia tidak menyebabkan konflik kepentingan atau menjejaskan kebebasannya badan pemantau rasuah itu.

“Mengikut prinsip ini, kami menerima dana asing daripada pelbagai sumbner sejak tahun-tahun sebelum ini. Senarai penyumbang dana itu boleh diperolehi di laman web kami.



Transparency International Malaysia (TI-M) mempertahankan tindakan Suaram menerima bantuan dana asing dengan alasan, perkara itu merupakan amalan biasa di kalangan kumpulan masyarakat sivil.


“Pembiayaan asing menjadi batu asas kepada masyarakat sivil, khususnya di negara membangun kerana banyak isu seperti rasuah, perubahan iklim dan hak asasi manusia merupakan isu global yang meretas sempadan.

"Malah universiti, badan pemikir dan kerajaan Malaysia terus menerima sumbangan daripada pelbagai institusi asing," katanya.

Low berkata banyak NGO menyumbang kepada kebaikan Malaysia melalui kerja-kerja dalam soal hak asasi, alam sekitar dan kesamaan gender.

sponsored links


Katanya, selagi NGO kekal bertanggungjawab dan telus, badan berkenaan tidak harus dimangsakan.

Sebelum ini, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri mendakwa Suaramm melalui entiti perniagaan berdaftar, menerima lebih daripada US$180,000 daripada badan berpengkalan di Amerika Syarikat, Open Society Institute.

Pengerusi organisasi itu, George Soros merupakan jutawan yang sering dipersalahkan oleh kerajaan Malaysia atas krisis kewangan yang melanda pada 1997.

Soros bagaimanapun dibenarkan memasuki negara ini pada 2006 dan turut mengadakan sidang media bersama bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Tiga pelajar Nigeria didakwa samun lelaki


Tiga pelajar warga Nigeria mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini atas pertuduhan menyamun seorang lelaki bulan lepas.
     
Samual Udoh Nkamore, 24, Olonade Olawale Olajuwan, 27, dan Okarie Ugochukwu Innocent, 24,  Nigeria, ditahan dengan merampas seutas rantai emas di tepi lebuh raya Sprint dekat Eastin Hotel di Petaling Jaya pada JAM 5.30 pagi, 16 Ogos lepas.
 
Ketiga-tiga mereka didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun dan boleh disebat jika sabit kesalahan.



Tiga pelajar warga Nigeria mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini atas pertuduhan menyamun seorang lelaki bulan lepas.
Gambar Hiasan



sponsored links


Terdahulu, Timbalan Pendakwa raya Choong Kak Sen memohon supaya tiada jaminan ditawarkan terhadap kesemua tertuduh kerana mereka adalah warga asing, dan sekiranya mahkamah masih membenarkan mereka dijamin, pihak pendakwaan menawarkan jaminan masing-masing RM15,000 dengan seorang penjamin warga Malaysia.
 
Choong juga memohon supaya ketiga-tiga tertuduh dikenakan syarat tambahan iaitu pasport mereka diserahkan kepada mahkamah selain dikehendaki melapor diri di balai polis berdekatan.
 
Peguam Thiru Kumar yang mewakili kesemua tertuduh pula memohon supaya jaminan dikurangkan kepada RM5,000 kerana kesemua mereka adalah pelajar.

Hakim Hayatul Akmal Abdul Aziz tidak membenarkan jaminan ditawarkan terhadap kesemua tertuduh dan menetapkan 9 Okt sebagai tarikh sebutan kes.

- Bernama

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Pakar Korea Selatan 'cemburui' pelan pendidikan M'sia


Seorang bekas menteri pendidikan Korea Selatan merupakan antara pakar asing yang memberi sokongan ke atas rangka tindakan pendidikan baru Malaysia yang akan dilancarkan esok.

Byong-Man Ahn ketika bercakap kepada pemberita hari ini berkata, rancangan itu melebihi daripada usaha yang pernah dijalankan di negara itu.



Pakar Korea Selatan 'cemburui' pelan pendidikan M'sia



sponsored links


"Saya akui bahawa saya (amat) cemburu dengan apa yang negara anda lakukan sekarang. Projek ini sangat besar dan amat terperinci. Kami tidak pernah lakukan di Korea sebelum ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dengan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung rangka tindakan tersebut hari ini.

Ahn merupakan salah seorang daripada pakar antarabangsa yang menjadi perunding untuk pelan berkenaan sepanjang lapan bulan lalu.




Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Saksi polis: Tembakan gas pertama boleh jadi 'amaran'


Seorang pegawai polis memberitahu inkuiri Suruhanjaya Hak Asasi Manusia hari ini bahawa tembakan gas pemedih mata pertama boleh dijadikan sebagai amaran kepada peserta perhimpunan.

"Ia boleh digunakan sebagai amaran. Sekurang-kurangnya dalam situasi yang saya alami," kata Insp Shahrizal Dul Manap dalam inkuiri untuk menyiasat dakwaan pelanggaran hak asasi manusia semasa perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

sponsored links


Beliau menjawab soalan yang dikemukakan Jamaluddin Mohamed yang mewakili polis dalam siasatan.

Shahrizat yang merupakan saksi ke-32 hari ini bagaimanapun menjelaskan bahawa ia bukanlah amalan biasa tetapi boleh digunakan dalam situasi tertentu.


Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...