Sabtu, 10 November 2012

Kasihan Lelaki ni Tersiksa Alergi Bunyi


VIVAnews -  Seorang pemuzik rock Inggris berusia 33 tahun mengalami alergik terhadap suara. Doktor menyebut gangguan yang dialami Chris Singleton sebagai hyperacusis atau sangat sensitif terhadap suara dengan volume normal sekalipun.

“Rasanya seperti lawak buruk,” kata Chris dengan sedih, dikutip dari Daily Mail.

Chris mengatakan ini benar-benar mimpi buruk. Dia boleh sangat tersiksa hanya kerana mendengar suara kucuran air ketika mandi atau dering telefon.

Penderitaan ini disedari Chris di awal 2004. Saat itu telinga kirinya mulai merasa seperti berdengung, seolah-olah dia sedang berenang dan ada cairan masuk ke telinga.


“Setelah beberapa minggu kemudian, aku pergi menemui doktor. Dan doktor mengatakan bahawa ada lubang di gendang telinga saya. Lalu dia memberi saya antibiotik,” katanya.

Keluhan Chris sempat hilang. Tetapi beberapa minggu kemudian, gangguan yang sama muncul kembali. “Aku mulai merasakan bila mendengar nada tinggi, itu terasa menyakitkan. Dan tidak hanya di telinga kiri saya, telinga kanan saya juga mengalami hal aneh.”

Kehidupan Chris mulai tidak menyenangkan sejak itu. Ketika bertemu kereta api, dia harus mencari tempat duduk sejauh mungkin untuk menghindari suara keretapi.

“Rasa sakit itu menyiksa, ini merupakan salah satu jenis ketidaknyamanan orang dengan pendengaran normal. Rasanya seperti mendengar pekikan menengking menggunakan mikrofon,” kata Dr Veronica Kennedy, seorang spesialis di NHS Bolton.

Kennedy menambahkan, “Bagi sebahagian orang, masalahnya mungkin sesekali dan cukup ringan, tetapi untuk orang lain itu dapat menjadi sangat membatasi hidup.”

Para ahli memperkirakan bahwa antara dua dan lima peratus dari populasi orang dewasa berpotensi menderita hyperacusis di beberapa titik. Tapi, Kennedy tidak jelas mengapa hal itu terjadi.

“Ada teori bahwa hal itu dapat dipicu oleh paparan suara keras tiba-tiba atau mungkin terkait dengan peristiwa stress atau trauma, seperti kecelakaan,” kata Kennedy.

Bahkan, banyak orang yang mengalami hyperacusis mengenakan penutup telinga, tetapi itu tidak mengatasi masalah. “Ketika Anda melepaskan penutup telinga, suara akan menjadi lebih keras. Ini adalah lingkaran setan.”

Menurut Kennedy, hyperacusis kemungkinan besar disebabkan oleh sebab-sebab fizik seperti cedera kepala.

Adakah patut ibu gembira anaknya hamil anak luar nikah?



THORNABY, Britain - Seorang remaja perempuan, Soya Keaveney (gambar) menggembirakan ibunya selepas dia hamil luar nikah ketika berusia 15 tahun, lapor sebuah akhbar semalam.

Ketika usianya baru menjangkau 12 tahun, Soya Keaveney pernah beraksi untuk sesi fotografi dengan cuma memakai pakaian dalam kerana dia bercita-cita untuk menjadi seorang model.

"Saya terkejut pada mulanya tetapi kini saya sungguh teruja," kata Soya yang kini hamil 16 minggu.

"Saya merupakan wanita yang pertama akan melahirkan anak dalam kalangan rakan-rakan saya, tetapi saya tidak fikir saya dewasa dengan terlalu cepat," tambahnya.

Ibunya yang menganggur, Janis, 48, turut gembira kerana kehamilan Soya membolehkan mereka memohon rumah kerajaan yang lebih besar untuk keluarga itu termasuk anak-anaknya yang lain iaitu Coco, Ritzy, Tarot dan Jake di bawah skim kebajikan Britain.

Soya mengandungkan anak luar nikah teman lelakinya, Jake Gray, 17, hasil hubungan intim mereka pada Mei lalu.

Janis yang membenarkan Jake tinggal di rumah mereka menyatakan, anak perempuannya benci pengguguran bayi.

"Saya yakin dia akan menjadi seorang ibu yang baik dan akan mendidik anaknya dengan penuh disiplin seperti yang saya lakukan," kata wanita itu.

- Agensi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...