Isnin, 15 Oktober 2012

Bunuh Diri ramai-ramai kerana sesat ajaran


Didirikan pada akhir tahun 1970-an, di bawah kepemimpinan Jim Jones, aliran pemujaan ini hidup menyendiri terpisah dari dunia di sebuah hutan di Amerika Selatan. Kejadian ini berlaku pada tahun 1978, anggota kongres Amerika, Leo Ryan, mengunjungi wilayah Jonestown dalam misi mencari bukti

Ketika Ryan akan meninggalkan Jonestown, lapan belas anggota aliran pemujaan ingin meninggalkan aliran pemujaan itu cuba mengikut Ryan dan akibat inilah permulaan rusuhan terjadi. Anggota aliran pemujaan melepaskan tembakan kepada mereka yang cuba meninggalkan aliran pemujaan itu.

Anggota kongres Ryan, tiga orang wartawan, dan seorang anggota aliran pemujaan yang cuba lari, terbunuh. Sebelas orang cedera. Beberapa jam setelah kejadian, pemimpin aliran pemujaan memerintahkan anggota-anggotanya untuk melakukan bunuh diri beramai-ramai dengan meminum potasium sianida.Bayi dibunuh dengan racun yang dimasukkan ke mulut dengan sedutan. Setelah itu, lebih dari sembilan ratus orang, termasuk kanak-kanak, meracuni diri mereka sendiri.











Kisah tauladan Lena Maria Perenang cacat yang hebat


LENA MARIA KLINGVALL adalah gadis cacat dari SWEDEN. Dia dilahirkan TANPA TANGAN, dan hanya mempunyai SATU KAKI.

Gadis cantik kelahiran Stockholm tahun 1968 ini, belajar berenang sejak usia 3 tahun, dan pada usianya yang ke lapan belas dia menjuarai kejuaraan renang nasional di SWEDEN, meraih 3pingat emas dan mencipta 2 rekod nasional.

Prestasi gemilangnya berlanjut pada Paralympic Game di SEOUL 1988, ia memperoleh pingat emas internationalnya.


Tahun 1987 hingga 1991, ia belajar menyanyi di THE ROYAL UNIVERSITY COLLEGE OF MUSIC STOCKHOLM, sebuah sekolah musik ternama di SWEDIEN. Keindahan suaranya membuat produser rakaman mengambilnya menyanyi, dan terbitlah 14 album rakamannya.

LENA MARIA telah mengadakan konsert dan tour diberbagai negara seperti: AMERIKA, RUSSIA, JEPUN dan juga sempat singgah di ASIA tenggara, iaitu MALAYSIA dan SINGAPURA, dan masih banyak negara-negara lain yang disinggahinya.

Gadis luar biasa ini juga mempunyai kemampuan melukis. Karya indahnya dapat anda lihat pada webnya www.LenaMaria.com.

Ia juga menulis dua buah autobiografi mengenai dirinya. Footnote dan HAPPY DAYS, buku yang sangat inspiratif, dan menyentuh ini meraih best seller, dan telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa.

Filem dokumenteri yang mengupas kisah hidupnya memenangkan penghargaan pertama di Sweden. Acara TV yang mengulas kehidupannya juga menjadi tontonan kesukaant dan meraih rating tinggi.

Raja Carl Gustav memberinya penghargaan atas prestasi dan teladannya sebagai atlit, artis, dan juga model bagi orang cacat di SWEDEN dan dunia.

Pekerjaan pelik mencari dan jual mayat disungai


Dengan hanya bermodal perahu dan menyusuri Sungai Kuning setiap harinya, Wei Xinpeng bukanlah nelayan. Setiap harinya, lelaki ini mengumpulkan tubuh orang mati. Hii..

Lelaki berusia 55 tahun ini familiar dengan jasad-jasad manusia yang ia temukan di sungai China itu. Setelah diangkat ke perahu, Wei menjualnya kembali ke keluarga yang sedang berduka. “Saya menghormati orang yang meninggal,” ujarnya, seperti dilansir BBC.

Bagi keluarga yang ditinggalkan, Wei adalah harapan terakhir mereka. Setiap hari, ia mendayung perahunya itu menuju sebuah titik dimana mayat-mayat biasanya ‘berkumpul’. bisnes ini telah ia mulai sejak tujuh tahun lalu. Menurutnya, tak kurang dari 500 mayat sudah ia temukan.


Ada diantara mereka korban pembunuhan, ada yang kecelakaan dan ada pula yang bunuh diri. Enam hari lalu, dia mendapat penemuan mayat yang menyedihkan. “Saya merasa mereka ini meninggal dengan cara yang kejam,” lanjut Wei. Mayat-mayat yang ditemukan ia kumpulkan di sebuah teluk, terlindung dari arus.

Setelah itu, dia memasang iklan di suratkhabar yang berisi deskripsi jasad yang ia temukan. Keluarga yang kehilangan menelefonnya atau terus datang ke lokasi. Agar boleh membawa pulang jasad, Wei memungut bayaran US$500.Dia juga menyaksikan emosi orang sangat menyedihkan ketika melihat mayat-mayat itu.

“Suatu waktu, datang orangtua mencari anaknya. Ketika melihat jasadnya, mereka berjalan pergi tanpa berkata apapun. Mereka bahkan tidak mengambilnya,” kata pemuda yang rumahnya di tepi sungai tempatnya mencari nafkah itu.

Dia ini mempertahankan apa yang dilakukannya, sebab pihak berwajib akan membiarkan mayat-mayat itu membusuk. Itulah mengapa dia menguburkan mayat-mayat tak bertuan. Menurutnya, pekerjaan ini telah menjadi sesuatu yang personal.

“Anak lelaki saya meninggal di sungai ini dan saya tak berhasil menemukan jasadnya. Sangat menyakitkan. Sebab itulah saya memulai pekerjaan ini,” tegasnya.

Anjing pun kena hukuman diseret jalan?


Aik ini kes naya nie, memang anjing itu kita haram pegang dan bela, tapi takkan lah sampai nak seret2 di jalanan nie? Bukan kesian pada anjing tu sahaja tapi memang tak elok kalau kita berbuat demikian. Memang tatasusila manusia tidak berbuat mayhem kepada binatang walaupun binatang najis mukhalazah (kalau is silap eja tolong perbetulkan dikomen ok?).











Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...