Nak Jana Duit Dari CTR dan CPC earning?

santai, Santai iskandarX, nak, jana, pendapatan, duit, dari, ctr, cpc, earning


Assalammualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada semua penggunjung dan pembaca setia blog is dan sahabat-sahabat is sekalian. Hari nie is nak bincangkan tentang menjana pendapatan dari CTR dan CPC earning.

Tak kiralah network apa sekali pun, baik dari Malaysia, Singapore serta international advertiser networking sekalipun, dorang adalah ANTI kepada PROVOKE serta MISSLEAD message dan CTR ad place.

Ok, yang is dok sebut pasal ctr nie bukan benda apa ok? ctr nie adalah keberangkalian klik tempat yang korang placekan ads di site atau blog korang.

Ok, is rekomenkan korang studi policy Google Adsense punya erm sebab dia yang paling sensitif dalam bab CTR dan CPC earning nie. Walaupun sememangnya manusia atau audience sebenar klik iklan korang pun masih gak dorang syakwasangka robot atau korang klik sendiri iklan tu.

CTR rate ads placement nie memang sensitif kalau korang place ads kat dalam artikel, contoh inline between artikel macam dalam perenggan pertama artikel entri korang adalah CTR 97.999% rate untuk klik keberangkaliannya, kerana bila orang baca, dorang nampak terus iklan tu dan mesti akan klik iklan dan Google Adsense atau mana-mana PPC akan kata fraud sebab belum habis baca artikel dah klik iklan nie.

Bila site korang loading sepenuhnya, ads pun akan loading dan dari situ ctr rate juga sedang dikira, berapa lama loading site korang, dan bila dorang klik ikln tersebut setelah berapa saat atau minit, kalau tas 45 saat atau 2 minit klik itu dikira legit dan kalau bawah dari tu dikira fraud atau suspect fraud klik.

Dan juga bila site korang loading dan ads keluar, terus audience klik iklan kat muka depan blog/site korang juga akan dikira fraud serta suspect fraus sebab klik iklan tanpa kena pada niche atau releven search niche.

Hahahaha rumit kan? Kalau iklan yang diklik itu Nuffnang dan sebagainya, is rasa tadak effek sangat kecuali korang tengok pada ctr % earning korang bawah 0.05% saja, kalau lagi lama seseorang tu berada dalam blog korang, 5 minit macam tu, search artikel, klik tajuk lain dua tiga kali dan baru dia klik iklan korang, itu keberangkalian ctr korang kana menjadi 15% keatas.

Kalau korang main PPC yang mengikut niche macam Google Adsense perlu korang ingat, kalau nak place ads tu biar lah kat bawah artikel korang serta sidebar bahagian kanan blog korang supaya CTR ratenya jadi dalam 5% sahaja dan terlihat seperti iklan Adsense tu adalah rujukkan dan bukan korang letak iklan tu untuk buat duit tetapi sebagai bahan rujukkan tambahan.

Google adsense ada RPM serta CPM dan eCPM earning so jangan risau bila orang tak klik sekalipun iklan korang, korang tetap dapat eraning melalui impression yang pembaca korang buat, so pastikan bila korang taip entri tu, pastikan ianya padat serta rich content dan unik.

Rich content maksudnya segala persoalan yang pembaca tu cari dia dapat dmasa baca artikel korang dan sebagai bonus dorang akan klik iklan korang untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Ok ada banyak lagi teknik serta skill PPC nie is nak share tapi takkan is nak letak semua dalam satu artikel kan? So teruskan membaca blog is nie ok?

Ulasan

  1. terima kasih info, blog saya buka adsenes, rugikan tak menjana sebarang imbalan kewangan.tak ada kemahiran nak niaga kat internet. hanya ada blog, hari tu ada yg cadang wangkan blog tapi tak faham macamana nak buat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cadangan wangkan blog yang bagaimana kah? Etuza buka adsense di blog berbahasa apa? kalau English memang highly reomended. Kalau lain-lain bahasa Adsense tidak support sangat, kecuali Premium Publisher.

      Padam
  2. bagus, bagus. Baru tahu. ;)

    click ads awak :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes yes, dah tahu kan? hehehehe terima kasih komen.

      Padam
  3. Balasan
    1. Hmmm sebab hana pakai Nuffnang, nuffnang banyak cpc dan ctr rate kalau cpm dorang include dalam CPUV itu pun yang setakat berapa jumlah UV yang advertisor beli dari Nuffnang, kalau hana pakai Adsense, innity atau Advertlets haa ada lah cpm tu.

      Padam
  4. Balasan
    1. nuff takder CPM earning kecuali bila dapat be je.

      Padam

Catat Ulasan

Sekiranya is ada menguris hati yang membaca ini... is pohon kemaafan, dan seribu keampunan dari ujung rambut sampai ujung kaki..
I Luv All Of You Commenters OF My Blog
is terpaksa Moderated Kan Komen sebab is tak perasan komen masuk bila login kat dashboard, kesian sahabat kita ada yang komen is lambat balas.