Patung Di Bawah Bumper

is nak share something maybe ada orang pernah nampak atau kawan kita pernah, atau adik beradik kita pernah atau maybe kita sendiri pun pernah atau tengah buat benda ini, iaitu menggantungkan anak patung pada bumber belakang kereta.

Wow, so nice, cute lerr bila tengok, kalau owner keta tu gurl dier akan letak patung bear, sponge bob, atau sebagainya watak kartun, kalau driver lelaki ska letak gak watak kartun nie, tapi apakah disebaliknya dengan melatakkan patung di bumber belakang kereta nie? Why dorang letak errkk? Nak tahu? ok nie is copy paste artikel nie untuk sempadan dan tauladan.


Patung di bawah bumper kereta? Mesti ada yang dah pernah nampak trend menggantung patung kecil yang comel di bawah bumper. Adakah anda semua tahu apakah sebab kebanyakkan orang suka melakukan amalan tersebut? Dan apa pula hukumnya?

santai, Santai iskandarX, Patung Di Bawah Bumper


Sebenarnya menggantungkan anak patung seperti teddy bear, spongebob dan tweety di bawah kereta adalah budaya dan kepercayaan orang Thailand. Mereka mempercayai bahawa roh orang yang mati kemalangan akan berkeliaran di tempat mereka mati, terutama roh kanak-kanak. Bagi mengelakkan roh menganggu mereka yang memandu, jadi mereka memasang anak patung pada bumper kereta agar roh kanak-kanak tersebut tidak mengganggu mereka.


Hukumnya adalah haram kerana ianya mempercayai sesuatu yang syirik dan karut.

Sabda Rasulullah saw Bermaksud: “Siapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian daripada Mereka” (Riwayat Abu Daud).

Natijahnya, berhati-hatilah dengan amalan-amalan pelik seperti ini kerana tanpa kita sedar kita telah mensyirikkan Allah S.W.T.

Ok disini is ingin menambah sikit, walaupun akder niat apa apa walaupun kita, tidak tahu apa hukum letak patung tu yang menyerupai perbuatan kaum lain pun, kita sepatutnya kembali pada lesson yang pertama, patung adalah = barhala, barhala tidak patut bersama dengan orang Islam, itu je tak payah selongkar banyak2 pun, ingat satu je patung = berdosa, kalau patung untuk anak kecil tak per lah, sebab patung tu di gigitnya, dibaling nya, di pijaknya maka patung tadi tidak mendatangkan dosa pada anak kecil, lagi pun anak kecil belum baligh lagi bebas dari dosa, tapi berdosa apabila pemilik patung itu tadi adalah seorang yang dah baligh dan dewasa.

Haaaii takkan tak pernah dengar kowt orang tua2 dok kata ishh dah tua2 pun nak main anak patung lagi ka? Kan kan? Kita Melayu sebenarnya tak payah tegur menegur bab patung nie sebab kebanyakkannya Melayu adalah beragama Islam, so paham2 je yang mana halal yang mana haram.

Ulasan

  1. hana pernah tengok lori letak spongebob kat bumper. hana belajar kat kelantan.. p rantau panjang mmg banyak kenderaan letak petung.hehe

    BalasPadam
  2. pernah juga nampak kereta orang ada tergantung patung yang comel :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sekiranya is ada menguris hati yang membaca ini... is pohon kemaafan, dan seribu keampunan dari ujung rambut sampai ujung kaki..
I Luv All Of You Commenters OF My Blog
is terpaksa Moderated Kan Komen sebab is tak perasan komen masuk bila login kat dashboard, kesian sahabat kita ada yang komen is lambat balas.