Menteri: Tindakan pada Suara Inisiatif '2 minggu lagi'

Menteri yang bertanggungjawab ke atas Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata suruhanjaya itu akan mengambil masa dua minggu untuk menetapkan bentuk tindakan yang akan dikenakan ke atas Suara Inisiatif Sdn Bhd.

Sehubungan itu juga beliau juga menggesa Bank Negara menyiasat NGO hak asasi manusia Suaram yang dikaitkan dengan syarikat tersebut.

"Macam mana SSM nak ambil tindakan terhadap Suaram sebab dia tak berdaftar pun dengan (kerajaan). Tetapi saya harap Bank Negara dapat mengambil tindakan terhadap Suaram kerana mereka menerima dana asing.


"Mengenai syarikat Suara Inisiatif pula SSM akan ambil tindakan. Di bawah akta apa, kena tunggu lagi dua minggu," kata Ismail ketika ditemui pemberita semasa menghadiri majlis rumah terbuka MyIPO di Kuala Lumpur hari ini.

Tambahnya lagi, Suaram juga merupakan sebuah badan yang tidak sah memandangkan ia tidak mendaftar secara rasmi di SSM mahupun di Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

"Kita dapat aduan tak rasmi dari pendaftar pertubuhan yang Suaram ini NGO yang tidak berdaftar. Jadi apabila dia menerima surat atau apa-apa perjanjian, ianya tak valid.

"(Suaram) tak berdaftar dengan SSM dan pendaftar pertubuhan, maknanya dia tidak sah. Bagaimana satu badan yang tidak wujud boleh terima dana dari luar? Saya harap Bank Negara proaktif mengenai hal ini," kata Ismail lagi.

Ismail juga meminta ROS mengeluarkan kenyataan bagi memberi penjelasan kepada masyarakat bahawa Suaram merupakan satu badan yang tidak berdaftar.

"Saya tak boleh dakwa Suaram yang tidak wujud ini. Dari segi Akta Pertubuhan saya tak tahu. Mereka dakwa diri NGO tapi bukan NGO. Sebab itu kalau boleh saya nak ROS keluarkan kenyataan," katanya lagi.

Ismail bagaimanapun enggan mengulas apabila ditanya mengenai tindakan yang tidak diambil ke atas syarikat National Feedlot Corporation (NFC) yang melanggar Akta Syarikat 1965 kerana memberi pinjaman kepada pengarah syarikat tersebut.

Ismail berkata bahawa beliau tidak boleh mengulas perkara itu kerana tidak mahu mengganggu perbicaraan mahkamah.

sponsored links


"Sekarang ini saya tak nak komen NFC sebab dah ke mahkamah. Tak adil untuk saya komen nanti subjudis. Nanti ganggu mahkamah punya perbicaraan," kata Ismail lagi.

Barisan pengarah dan pengerusi eksekutif NFC masing-masing merupakan anak-anak dan suami kepada bekas menteri pembangunan wanita, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

MP Petaling Jaya Utara Tony Pua sebelum ini mendakwa, syarikat milik keluarga berkenaan, yang juga berkaitan NFC – turut gagal mengadakan mesyuarat agung tahunan, memfailkan perolehan syarikat, dam laporan kewangan yang diaudit.

Pengerusi eksekutif NFC Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail kini menghadapi dua tuduhan pecah amanah jenayah berjumlah RM49.7 juta.

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur memperuntukkan 15 hari bagi perbicaraan kes tersebut, dari 5 November hingga 9 November, dan dari 3 Disember hingga 14 Disember.

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Ulasan