Cupcake serangga Memang Sedap nyum-nyum


(Reuters) - Need more protein in your diet? Try adding worms to your chocolate muffin recipe mix, or spice up a mushroom risotto with a sprinkling of grasshoppers.


(Reuters) - Perlu lebih protein dalam diet anda? Cuba menambah cacing campuran muffin coklat resepi anda, atau rempah sehingga risotto cendawan dengan percikan daripada belalang.

"The Cookbook Serangga", yang keluar pada hari Selasa dan ditulis dalam Belanda, mengandungi ini dan lain-lain resipi yang luar biasa dan bertujuan untuk menggalakkan serangga sebagai sumber protein.


"Saya melihat ini sebagai langkah seterusnya ke arah pengenalan serangga pada menu restoran di Belanda. Saya juga mengharapkan orang ramai untuk membeli buku dan mula memasak dengan serangga di rumah," kata Marcel Dicke, seorang profesor di Universiti Wageningen yang pakar dalam makanan dan pengeluaran makanan.

Untuk menandakan pelancaran buku di Wageningen, pakar serangga chef Henk van Gurp akan cuba untuk menetapkan rekod untuk memasak pai terbesar di dunia belalang.


Penyelidikan oleh saintis di universiti menunjukkan bahawa serangga boleh menyediakan sumber terbaik protein untuk memenuhi keperluan penduduk yang semakin meningkat. Pada masa ini, 70 peratus daripada tanah pertanian digunakan untuk pengeluaran ternakan.


Dicke berkata bahawa dengan penduduk dunia dijangka mencecah 9 bilion menjelang 2050, ia akan menjadi sukar untuk menyediakan protein yang mencukupi untuk semua orang kerana tidak akan menjadi tanah yang cukup untuk menaikkan ternakan.



Nilai pemakanan serangga adalah serupa dengan mereka daging, dan pelepasan gas rumah hijau daripada pengeluaran serangga adalah seratus kali lebih rendah daripada dalam pengeluaran babi, berkata universiti.

Dicke berkata bahawa rintangan terbesar kepada penggunaan serangga sebagai sumber protein mungkin di negara-negara di mana orang digunakan untuk makan sebahagian besar daging.

Mereka yang tidak boleh diganggu untuk membeli-belah, menyediakan dan memasak pepijat untuk diri sendiri boleh merasai mereka di beberapa restoran di Belanda.

Restoran Specktakel di bandar Haarlem, hanya barat Amsterdam, berkhidmat pelanggan lima kursus menu hidangan serangga bulan lepas, manakala khas bulan ini adalah daging pai ditaburi dengan kacang, biji dan cacing.

Yum-nyum bestnyer cupcake cacing nie


Tetapi Mark Van Kimmenaede, seorang chef di Specktakel, tidak mengharapkan serangga untuk menjadi sangat popular kerana rasa tertentu mereka.

"Ia tidak pergi juga dengan ikan, sebagai contoh," katanya.

"Ia adalah baik untuk mempunyai satu atau dua hidangan dengan serangga pada menu, tetapi ia telah tinggal berseronok." (Pelaporan By Ivana Sekularac, penyuntingan oleh Paul Casciato).



Ulasan

  1. A'aa ini adalah alternatif bagi sesiapa yang kekurangan protein dalam badan jadi Belanda sarankan untuk memakan serangga untuk protein tambahan, murah dan senang didapati, malah boleh dapat dengan percuma sahaja.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sekiranya is ada menguris hati yang membaca ini... is pohon kemaafan, dan seribu keampunan dari ujung rambut sampai ujung kaki..
I Luv All Of You Commenters OF My Blog
is terpaksa Moderated Kan Komen sebab is tak perasan komen masuk bila login kat dashboard, kesian sahabat kita ada yang komen is lambat balas.