Buku Liwat II: Tentang lelaki banyak 'angin'



Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah digambarkan sebagai terbuka apabila mengendalikan perbicaraan pertuduhan kes liwat kedua terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim pada awalnya tetapi kemudian didakwa berubah apabila keputusan beliau dalam mengarahkan pendakwaan menyediakan senarai saksi dan dokumen utama dibatalkan oleh Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

Peguam berpengalaman Australia Mark Trowell berkata, beliau mendapati Zabidin berlaku adil selepas dalam membuat keputusan memihak kepada pembelaan, tidak seperti bekas hakim persekutuan Augustine Paul yang mengendalikan perbicaraan kes dakwaan salah guna Anwar.

Pengarang The Trial of Anwar Ibrahim Sodomy II (Perbicaraan Anwar Ibrahim, Liwat II) yang telah mengikuti kedua-dua perbicaraan itu bagi pihak Kesatuan Antara Parlimen (IPU) dan LawAsia.

Pada peringkat praperbicaraan, Zabidin membuat keputusan memihak kepada ketua pembangkang, menyebabkan pendakwaan merayu terhadap keputusan itu.

Mahkamah Rayuan kemudian mengubah keputusan itu, yang kemudian dikekalkan oleh Mahkamah Persekutuan.

Ekoran keputusan Zabidin itu juga, peguam Anwar dibenarkan memeriksa rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dibuat di kondominium Desa Damansara, kenyataan saksi berhubung pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan, doktor Hospital Pusrawi Dr Osman Abdul Hamid dan saksi lain, termasuk senarai saksi dan laporan perubatan.

Tak habis-habis pasal isu liwat nie, kagum sangat dah ka dengan budaya jahilliah nie?

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Ulasan