BN salahguna agensi untuk tekan Suaram, kata penasihat

Penasihat Suaram Kua Kia Soong hari ini berkata, siasatan demi siasatan yang dijalankan agensi kerajaan ke atas NGO tersebut merupakan satu bentuk salahguna kuasa oleh BN ke atas badan berkenaan.

Katanya lagi, tindakan itu juga bertentangan dengan semangat masyarakat demokratik yang meletakkan agensi tersebut bebas daripada pengaruh parti yang memerintah.

Kua berkata, beliau melihat demikian apabila Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dikerah untuk menyiasat Suaram.

"Dalam masyarakat demokratik, pentadbiran awam sepatutnya bebas daripada (parti) yang memerintah.

"Apa yang kita lihat kerajaan mengerahkan SSM, Perkeso, dan LHDN (untuk menekan kami).

"Dan sekarang kerajaan mengarahkan Bank Negara untuk menyiasat kami. Ini adalah salahguna perkhidmatan awam yang amat jelas," katanya.

BN salahguna agensi untuk tekan Suaram, kata penasihat, Penasihat Suaram Kua Kia Soong hari ini berkata, siasatan demi siasatan yang dijalankan agensi kerajaan ke atas NGO tersebut merupakan satu bentuk salahguna kuasa oleh BN ke atas badan berkenaan.

Beliau mengulas kenyataan menteri perdagangan dalam negeri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam yang meminta Bank Negara menyiasat dakwaan bahawa spekulator matawang George Soros menyalurkan dana kepada Suaram.

Ismail berkata, siasatan kementerian itu menunjukkan Suaram menerima lebih RM558,500 daripada jutawan itu dalam tempoh 2007 hingga 2010.

Siasatan ke atas Suaram bermula selepas pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM) membuat laporan ke atas pertubuhan itu yang didakwa menerima dana asing bagi membiayai aktivitnya.
Ditanya lanjut sdkiranya Suaram bercadang membuat laporan balas terhadap JMM, Kua menjelaskan keutamaan Suaram adalah menjuarai isu yang diperjuangkan, antaranya membongkar skandal Scorpene.

sponsored links


"Kita perlu ingat di Malaysia banyak lagi aktiviti kerajaan Malaysia yang tidak disiasat dengan teliti, contohnya skandal kapal selam Scorpene.

"Kami akan tumpukan perhatian kami pada perkara-perkara besar (begini)," katanya.

Sementara itu, pengerusi bersama BERSIH Datuk S Ambiga dalam sidang media sama menyifatkan siasatan ke atas Suaram sebagai gangguan kepada pertubuhan sivil yang mengambil sikap tidak memihak.

Menurutnya, persatuan NGO mewakili pertubuhan sivil lain berdiri teguh bersama Suaram dalam menghadapi gangguan-gangguan tersebut.

"Kami tidak akan biarkan Suaram bersendirian. Anda (kerajaan BN) bukan mengganggu Suaram, tetapi keseluruhan pertubuhan sivil lain," katanya.

Selain BERSIH, lebih 130 NGO lain turut menyatakan sokongan sama ke atas Suaram, melalui satu kenyataan bersama hari ini.

Post Tag: iskandarX Society Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai Berita Jenayah Bodoh Pelik Gila

Ulasan