Winnie The Pooh Belot Kepada Mafia

(ANSA) - Naples, 5 Ogos - Sebuah telefon bimbit yang didaftarkan untuk Winnie the Pooh membantu polis mengesan mobster Itali buruan di Brussels, ia muncul pada hari Khamis. Panggilan telefon berkod antara Pirozzi Vittorio dan isterinya akhirnya membawa polis Itali dan Interpol untuk ibu kota Belgium, mana buruan 58-year-old telah ditangkap pada malam Rabu. Pirozzi, ahli sindiket jenayah berasaskan Camorra di Naples, telah di jalankan sejak tahun 2003 dan ke atas 100 senarai paling dikehendaki di Itali.

Sepanjang masa beliau bersembunyi, bos kekal dalam hubungan yang rapat dengan isterinya, mengatur mesyuarat menggunakan kod rumit nombor dan huruf, menurut Naples ketua skuad terbang Vittorio Pisani. Satu buku latihan sejak ditemui di rumah isteri terkandung kod kompleks pasangan itu telah dibangunkan, katanya. Tetapi manakala Pirozzi menukar kad SIM dalam telefon bimbitnya setiap dua minggu, isterinya sentiasa menggunakan kad yang didaftarkan dengan nama beruang fiksyen AA Milne, Winnie the Pooh.



Alias ​​luar biasa, yang menerima panggilan pada hari yang tetap pada masa yang sama setiap minggu, akhirnya maklumat penyiasat, yang diikuti isteri ke Brussels awal minggu ini.

Pirozzi sendiri akhirnya dikesan lewat petang Rabu, meninggalkan apartmen sederhana di pusat bandar Brussels di mana beliau tinggal, dalam perjalanan membeli-belah dengan isterinya. Satu operasi besar-besaran, termasuk helikopter polis, telah dipasang sejurus selepas kembali ke apartmen pasangan tetapi Pisani berkata mobster tidak bersenjata dan tidak menentang penangkapan.

Pirozzi, yang merupakan seorang ahli terkemuka puak Mariano yang mengawal pusat daerah Chiaia di Naples, dianggap telah memulakan kerjaya jenayah pada tahun 1973.

Selepas rentetan daripada kesalahan-kesalahan kecil, dia akhirnya datang kepada polis notis pada tahun 1985 atas pautan yang disyaki dengan sindiket jenayah Camorra. Pada tahun 2003, beliau telah disabitkan absentia pengedaran dadah antarabangsa dan diberikan hukuman 15 tahun, yang beliau akan berkhidmat sekali diekstradisikan kembali ke Itali. Menurut Pisani, Pirozzi meneruskan penglibatan beliau dalam penyeludupan pada zamannya dalam pelarian, yang dia dibahagikan antara modal Belgium dan Sepanyol resort pantai Malaga. "Malaga dan Brussels, berhampiran pelabuhan Rotterdam, kedua-dua persimpangan antarabangsa untuk penyimpanan stok dan mengimport dadah ke Eropah," jelas Pisani.

Berita tangkap telah dialu-alukan oleh kerajaan Itali. "Penangkapan ini adalah satu lagi kejayaan negeri yang besar terhadap Camorra dan menambah kepada senarai yang panjang tangkapan sebelumnya," kata Menteri Dalam Negeri, Roberto Maroni, mengucapkan tahniah kepada ketua polis kebangsaan Antonio Manganelli untuk operasi. Keadilan Menteri Angelino Alfano menyifatkan penangkapan itu sebagai "kemenangan terbaru negeri dalam memerangi jenayah terancang", manakala Speaker Dewan Gianfranco Fini menyuarakan "kepuasan" dengan berita itu, mengucapkan tahniah kepada polis untuk "penentuan dan profesionalisme" mereka.

Ulasan