Ibu bapa dipenjara seumur hidup


LONDON - Sepasang suami isteri berbangsa Pakistan tergamak membunuh anak gadis mereka kerana dia terpengaruh dengan cara hidup Barat.

Jenayah tersebut terbongkar apabila adik mangsa memberitahu sebuah mahkamah Britain bahawa ibu bapa mereka melemaskan kakaknya yang berusia 17 tahun dengan menekup hidung dan mulut mangsa.

Kelmarin, Hakim Roderick Evans menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup ke atas Iftikhar Ahmed, 52, dan isterinya Farzana Ahmed, 49, kerana membunuh anak mereka, Shafilea Ahmed (gambar kecil) pada tahun 2003.

Seorang sepupu pasangan suami isteri itu yang berasal dari perkampungan Uttam di Pakistan dipenjara 25 tahun kerana bersubahat dalam jenayah tersebut.




"Dia (mangsa) terhimpit antara dua budaya dan cara hidup iaitu budaya yang dia mahukan (Barat) dan cara hidup yang kamu paksa ke atas dirinya," kata Evans semasa menjatuhkan hukuman di Mahkamah Diraja Chester, di barat daya England kelmarin.

Di Britain, lebih 25 wanita dibunuh dalam kes yang dilabel 'pembunuhan demi maruah' sejak sedekad lalu.
Perbuatan tidak berperikemanusiaan itu kebanyakannya dilakukan oleh keluarga Islam dari Asia ekoran malu kerana anak perempuan mereka mengikut cara hidup Barat atau enggan berkahwin dengan lelaki pilihan keluarga.


Menurut pendakwa raya, Andrew Edis, Shafilea baru berusia 10 tahun apabila dia mula membantah peraturan ketat ibu bapanya.

Anak gadis itu akan menyembunyikan mekap dan pakaian Barat di sekolah dan memakai pakaian konservatif sebelum ibu bapanya tiba untuk mengambilnya pulang.

Namun, pada tahun lalu, kata adik Shafilea, ibu bapa mereka menolak kakaknya sehingga jatuh di atas sofa selepas berlaku satu pertengkaran.

Mereka kemudian memasukkan beg plastik ke dalam mulut mangsa dan menekup mulut serta hidungnya dengan menggunakan tangan sehingga dia meninggal dunia.

Ketika dia menyaksikan pembunuhan tersebut, Alesha berkata, dia berusia 12 tahun.

Menurut Alesha, selepas kakaknya dibunuh, adik-beradiknya yang lain naik ke tingkat atas rumah mereka dan melihat bapa mereka memasukkan mayat Shafilea yang dibalut dengan sehelai selimut, ke dalam keretanya.

Mangsa dilaporkan hilang tidak lama kemudian. Ibu bapanya turut berpura-pura menangis ketika merayu di media tempatan bagi mendapatkan maklumat yang dapat membantu mencari anak perempuan mereka.

Namun, polis yang mengesyaki pembabitan mereka, mencuri dengar perbualan di kediaman berkenaan sebelum bertindak menahan pasangan suami isteri itu.

Mayat Shafilea akhirnya di temui di Sungai Kent, Daerah Cumbria pada Februari 2004.

Namun, Alesha hanya memberi keterangan sebagai saksi dalam kes tersebut pada tahun 2010.

sumber : kosmo online

Nak menghukum ada caranya jangan lah sampai membunuh kalau setakat mengajar anak sendiri.

Ulasan