Aik Dukung Anak Sendiri Xleh Masuk Tesco ker?

Martin Dunkley pastinya tak menyangka dirinya bakal di usir dari Tesco’s Bar Hill superstore di Cambridgeshire hanya kerana dirinya menolak menurunkan anak kekasihnya, Natalie, 6 tahun, dari dibahunya.

Adapun saat berada di superstore tersebut, seorang petugas keaman yang meyuruh Martin menurunkan anaknya dengan alasan kehadiran mereka boleh  membahayakan pelanggan yang lain.

Pastinya sih Martin jadi berang dengan alasan kemanan yang dilontarkan si petugas keamanan di sana.

“Aku tak mempercayainya. Hal itu tak masuk akal. Menurutku dia (Natalie) sebenarnya malah lebih aman di bahuku ketimbang berlarian dengan resiko tterlanggar sebuah troli.
Alasansemacam ini mejadikan nama kesihatan dan kemanan terdengar buruk,” ujar Martin yang menolak untuk kembali ke superstore tersebut.



“Ketika kami tiba disana, aku menggendong Natalie di bahuku. Kami menamakannya ‘Nat-nav’ kerana dia mengarahkanku kesekeliling toko sambil mengatakan untuk pergi ke kiri atau kanan atau terus. Kami baru tiba di pintu ketika petugas menghampiriku dan berkata,’ Bolehkah kamu menurunkannya dari bahumu, kamu tak belanja dengan dia dibahumu’,” cerita Martin seperti diberitakan Metro.co.uk.


Selain melarang menggendong anak, Tesco juga sempat melarang pelanggannya datang ke toko mereka jika mereka datang dengan menggunakan pijamas atau tanpa alas kaki.


Seorang juru bicara meminta Martin untuk kembali ke toko dan bicara dengan pihak manajer.


“Kami menangani keamanan staff dan pelanggan kami secara serius. Masing-masing toko boleh membuat keputusan-keputusan berdasarkan pada basis individu, tak ada kebijaksanaan terselubung.”
Namun pihak Royal Society for the Preventention of Accidents mengatakan keputusan Tesco  adalah kesalahan.


“Kadang-kadang reaksi yang berlebihan bererti  orang-orang dihentikan untuk masalah-masalah kesihatan dan keamanan yang dikarang ketika dalam kenyataannya gak ada masalah kesihatan dan keamanan sama sekali.”

Ulasan