Kucing yang terkaya didunia dengan aset sendiri

Choupette bukan sembarang kucing. Haiwan peliharaan Karl Lagerfeld ini memiliki tiga asisten pribadi, jet peribadi, iPad, buku harian, dan akaun Twitter dengan 12.000 follower.

"Anda tahu, sesungguhnya saya tak merasa popular. Choupette yang justru sekarang terkenal. Dia menjadi kucing paling terkenal di dunia," kata desainer Rumah Mode Chanel itu, seperti dikutip guardian.co.uk.

Hidup Choupette semanis namanya. Choupette --dalam bahasa Perancis ertinya manis--, sehari-hari makan bersama Lagerfeld di meja makan. Tidur di atas bantal berkualiti tinggi. Setiap dua minggu, kucing ini juga memiliki jadual check up ke doktor haiwan.


Ada tiga asisten pribadi yang bertugas memenuhi keperluan Choupette. Dengan sistem kerja shift, dayang-dayang ini tak hanya bertugas memberi makan dan mengajak bermain, tapi juga mencatat semua tindakan dan emosi dalam sebuah jurnal harian.

Sembilan bulan terakhir, sudah ada 600 catatan harian mengenai keseharian Choupette. "24 March. Mengambil daging ayam dengan tangan, ditata di mangkok kristal. Choupette tidak mahu makan. 17 April. Choupette harus membersihkan sedikit kotoran dari kakinya. Menggunakan syal Chanel."

Daya pikat Choupette bukan mustahil menginspirasi Lagerfeld meluncurkan serangkaian koleksi Chanel teranyar. "Bulunya begitu indah, seperti powderpuff besar yang membuat orang-orang terpana," ujarnya.

Kisah Lagerfeld dan Choupette bermula sembilan bulan lalu. Saat model Baptiste Giaconi menitipkan Choupette di kediaman Lagerfeld. Merasa jatuh hati, Lagerfeld meminta Giaconi untuk tak mengambilnya lagi. Lagerfeld mengadopsi dan merawatnya.

Ulasan