Alligator Snapping Turtle, kacukan kura-kura raksaksa dijumpai oleh nelayan China

Makhluk separuh dinosaurus separuh kura- kura dijumpai di China .Sun Yongcheng sedang menangkap ikan di tasik Weishan daerah Anhui, dan dia terkejut kerana berjaya menangkap ikan yang sangat aneh.Penduduk menamakannya sebagai buaya penyu .Makhluk tersebut sangatlah aneh dan rupanya seperti gabungan antara dinosaurus dan kura- kura.

Melihat dari bentuknya, diyakini bahawa haiwan itu bukan merupakan haiwan asal dari daerah tersebut. Menurut petugas perikanan setempat, spesies aneh itu berasal dari Amerika Utara, dan mungkin saja merupakan binatang peliharaan seseorang yang kemudian terlepas atau dilepaskan di tasik






Ikan aneh seberat 7 kg tersebut boleh membahayakan ekosistem kehidupan ikan lain. “Aku tiba-tiba terkejut ketika ada yang hitam dan besar dan menakutkan tersangkut di jala.

Kerja keras diperlukan untuk membawa ikan itu naik. Menurut juru cakap Biro Pemancingan Jining, penemuan ini merupakan kes pertama yang ditemukan di tasik yang menjadi pusat sistem perairan tempatan. “Seseorang mungkin telah membuangnya ke tasik Ini akan membahayakan ekologi tasik,” tambahnya.

Ulasan