Tu diaa korek telinga anak sampai pecah aaiih




NILAI: Seorang wanita mendakwa kecuaian doktor Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) ketika mengeluarkan tahi telinga anak perempuannya awal April lalu, menyebabkan kedua-dua gegendang telinga kanak-kanak itu rosak.

Norizah Kamaruddin, 40, membawa anaknya, Natasha Maria Clara Muhammad Fazli, 8, ke HTJS tiga bulan lalu dan dirujuk ke Jabatan Pediatrik HTJS kerana anaknya menghadapi masalah kesukaran belajar sebelum dihantar ke Jabatan Otorinolaringologi (ORL), 9 April lalu.

“Anak saya diperiksa seorang doktor wanita yang memasukkan penyepit dan cuba mengeluarkan tahi telinga anak yang sudah keras.

“Saya tidak sedap hati melihat cara dia mengorek telinga anak berikutan tidak memasukkan sebarang ubat,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Desa Casuarina di sini, semalam.

Norizah mendakwa, bagaimanapun, dia terkejut apabila melihat doktor berkenaan mengeluarkan sesuatu, darah memancut keluar dari telinga anak bongsunya itu.

“Doktor berkenaan tidak ambil peduli ketika saya bertanyakan hal itu, sebaliknya terus menjalankan rawatan sebelum anak saya menjerit kuat akibat kesakitan. “Dalam perjalanan pulang ke rumah, anak menangis tidak berhenti-henti dan saya panik apabila mendapati kedua-dua telinganya berdarah,” katanya. Bimbang dengan keadaan itu, dia membawa Natasha ke sebuah klinik swasta di daerah ini dan doktor yang memeriksa anak saya mengesahkan gegendang telinganya luka serius akibat terkoyak.

“Malah, menurutnya, anak saya mungkin mengalami kecacatan kekal iaitu kurang pendengaran,” katanya. Norizah yang tidak berpuas hati dengan kejadian itu membuat laporan di Balai Polis Sepang.

“Anak saya bukan saja mungkin kehilangan pendengaran, tetapi juga terseksa dengan sering menangis dan tidak dapat tidur.

“Dia juga enggan mandi kerana takut air masuk ke telinganya,” katanya yang bercadang mengambil tindakan undang-undang.

Norizah berkata, doktor pakar hospital swasta menyarankan Natasha dibedah bagi membaiki kerosakan telinganya, tetapi dia sekeluarga tidak mampu berikutan suaminya, Muhammad Fazli Lim Abdullah, 50, kini hanya berniaga di pasar malam dengan pendapatan tidak menentu. Sementara itu, Pengarah HTJS, Dr Jaafar Che Mat, menjelaskan anak Norizah dirujuk ke Jabatan ORL untuk ujian pendengaran dan pegawai perubatan mendapati ada tahi telinga keras pada kedua-dua saluran telinga.

“Tahi telinga kanan berjaya dikeluarkan, namun tahi telinga kiri terlalu keras. Pengadu diberi ubat untuk mencairkan tahi telinga itu dan diberi tarikh temu janji untuk ujian pendengaran,” katanya.

Ditanya dakwaan doktor swasta mengesahkan kecederaan pada gegendang telinga, Jaafar berkata, perkara itu hanya dapat diketahui jika Norizah membenarkan pihaknya melakukan pemeriksaan.

“Kami mahu melakukan pemeriksaan rapi anak pengadu ketika pertemuan dengannya dan mencadangkan anaknya dimasukkan ke wad, tetapi tidak mendapat kerjasama.

“Oleh itu, bagi menyelesaikan masalah ini, pihak hospital mencadangkan Norizah membawa semula anaknya ke hospital ini untuk rawatan susulan,” katanya.


Post Tag: Nuffnang Advertlets Google AdSense Bidvertiser Santai blogging

Ulasan