Kenapa Miss Korea 2012 Digelar Ratu Plastik?



Ketika Kim Yu-mi berhasil memenangkan gelar Miss Korea awal Juli kelmarin, orang-orang banyak yang terpesona dengan kecantikannya. Namun, setelah foto masa kecilnya beredar, orang-orang mulai menjulukinya sebagai ratu plastik.


Tak lama setelah pengumuman kemenangannya sebagai Miss Korea 2012, foto masa kecil Kim Yu-mi, yang diduga didapat dari buku majalah sekolah, segera menjadi objek popular di kalangan pengguna internet Korea. Pengupload foto tersebut diketahui adalah rakan dari Kim Yu-mi sendiri.

Namun Kim, mahasiswi perfileman berusia 21 tahun dari Konkuk University itu segera mengakui bahawa dirinya memang pernah menjalani operasi bedah plastik.

Beberapa pengguna internet yang merasa kecewa segera menumpahkan rasa kekecewaan mereka melalui berbagai kolom komen di media internet.

"Mahkota itu seharusnya jatuh kepada si pengoperasi plastik."

"Hentikan saja kontes Miss Korea, acara ini menjengkelkan."

Dan sebagainya...





Bagi Kim sendiri, peristiwa ini nampaknya sudah ada didalam prediksinya, "Saya merasa bahawa foto-foto masa lampau saya bakalan muncul ke permukaan," ujar Kim. "Tapi saya terkejut ketika di surat khabar tertulis seperti saya pernah mengklaim diri saya sebagai seorang natural beauty."

Kim juga dapat mengerti jika orang-orang kecewa dengan fakta tersebut, tapi ia memang tak bermaksud menutupinya.

"Mulai sekarang, saya berharap untuk terkenal kerana inner beauty saya daripada outer beauty saya," ujarnya.

Sumber

Korea Joongang Daily

Ulasan