Bercakap Ketawa, Menagis Ketawa, Sedih Ketawa, Gembira Memang Dah Ketawa


Ketawa merupakan ekspresi kegembiraan dan kebahagiaan. Tapi apa yang akan terjadi jika semua perasaan, kesedihan yang baik, belas kasih, sukacita, dan mengejutkan diungkapkan oleh ketawa?

Inilah yang berlaku kepada Pinghui Xu, seorang remaja berusia 13 tahun penduduk Chongqing, China.

Selama 12 tahun Pinghui tidak boleh berhenti ketawa. Bahkan, kerana dia tidak boleh bercakap,hanya berkomunikasi dengan ekspresi ketawa sahaja.

Namun demikian, keadaan yang dialami oleh Pinghui hanya tidak membuat orang tuanya bahagia. Ayahnya, Xu Weiming dan ibunya, Yang Longying cuba mencari ubat untuk anak kedua, walaupun sampai sekarang belum dijumpai. Sekarang Weiming dan Longying merasa putus asa, kerana upah sebagai pekerja pembinaan habis sementara hutang terkumpul.

Longying kata, anaknya bermula ketawa sejak dia mengalami demam kuat pada usia lapan bulan. Puluhan doktor telah dikunjungi, dan kebanyakan dari mereka gagal mengubati penyakit aneh yang dialami oleh Pinghui ini.

Keadaan Pinghui bertambah buruk ketika dia berumur dua tahun. Dia kehilangan kemampuannya untuk berbicara dan hanya boleh ketawa. “Kami tidak bahagia. Melihat dia ketawa membuat kita lebih sedih. Lebih dari itu ketika dia menangis,” kata Longying .

Secebis harapan muncul, ketika seorang pakar saraf Chongqing Medical College telah meminta Pinghui-scan otak untuk mengetahui penyebab ketawa transmisiviti itu. Beberapa doktor mengesyaki Pinghui menderita kerosakan otak di bahagian depan akibat demam kuat. Dengan ini orangtua Pinghui  berharap anaknya tidak akan lagi ketawa ketika bersedih.

Sumber

Ulasan