Sijil Halal adalah penentu makanan itu halal


Baca punya baca punya baca, is terbaca ...la baru nak baca, kes kat dalam pulau is sendiri. Tanjung Penaga (GeorgeTown) is takkan sebut Georgetown sebab bukan bandar tu george yang punya, is milik Tanjang Penaga. Ok intro yang teramat baik, is terbaca berita 300 daripada semua kedai nasi kandar di Tanjung Penaga nie tiada memiliki pengesahan atau pun sijil Halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malysia (JAKIM).

Dalam banyak-banyak nasi kandar nie hanya ada tiga saja yang ada sijil halal. Adus is dah telah nasi kandaq nie ingat dah dekat beribu kedai dah dala Tanjung Penaga nie. Baru lanie dorang nak letakkan pasal sijil halal? Baru nak buat kerja ker JAKIM? Macamana pulak yang dah berniaga 60 -80 tahun dah tu? Kehalalan makanan nya macamana?

Ini yang kita tak berapa suka kalau kita nak buat sesuatu kita kena ada bantuan atau sokongan, kalau JAKIM tak boleh hampiri atau dihalang semasa bertugas, khabar-khabar kan lah kena pertubuhan-pertubuhan NGO bebas yang merata di seluruh Malaysia nie. Dorang boleh bantu kalau tidak sesia lah bercambah menyemak kat Malysia nie tubuh buat apa kalau tak boleh tolong?

Apa-apa pun terima kasih lah ke JAKIM sekalin kerana identify kan kedai yang memiliki sijil halal untuk is berkongsi dengan pembaca-pembaca blog is nie dan juga sahabat-2 is.

Ulasan