Kalau setakat puasa sahaja baik tak payah


Perrghhh mesti berdesing telinga kalau sesiapa sahaja yang membaca tajuk nie. Tapi apa yang aku nak bagi tau ialah, kalau kita hanya berpuasa han hanya berpuasa tu sahaja berpuasa tapi tak sembahyang, apalah gunanya, (aik bunyi macam nasyid je). Bukan pasal bunyi tapi lebih baik tak payah puasa kalau syarat kedua rukun Islam tak leh dilaksanakan.






Ataupun dah laksana tapi bila time puasa nie , asyik nak tidur aja, lagi hampeh. Baik tak payah puasa jika asyik tidur aja. Leh batal puasa kita tadi tu. Cuba renungkan dan hayati Rukun Islam:

  1. Mengucap dua kalimah syahadah
  2. Menunaikan solat fardu lima waktu
  3. Berpuasa pada bulan Ramadan
  4. Membayar zakat - Zakat fitrah, Zakat harta
  5. Mengerjakan Haji di Mekah bagi mereka yang mampu
Syarat yang pertama tu pun kita belum lepas lagi. Mengucap dua kalimah syahadah itu bukan mengucap sorang-sorang, dia ada talkinnya ada akadnya ada saksinya. Nak mengucap dan menfardukan dua klimah syahadah keatas diri kenalah terima talkin dengan yang boleh memberikan kita talkin, yang bersanad-----sampai kepada Rasulullah S.A.W yang tak pernah putus.

Ok kalau aku cerita panjang pun bukan leh pahan dalam satu hari, so terima kasih sebab sudi bersantai dengan aku kat sini.

Ulasan

  1. hmm setuju..puasa tp x solat xde guna..

    blog sy http://www.kotak-lirik-lagu.com

    BalasPadam
  2. a'aa baik takpayah puasa kalau solat tak buat kan?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sekiranya is ada menguris hati yang membaca ini... is pohon kemaafan, dan seribu keampunan dari ujung rambut sampai ujung kaki..
I Luv All Of You Commenters OF My Blog
is terpaksa Moderated Kan Komen sebab is tak perasan komen masuk bila login kat dashboard, kesian sahabat kita ada yang komen is lambat balas.