Perubatan yang terbaik: Kuasa Pengampun

Tips Kesihatan, Kesihatan, Jantung, Emosi, penyembuhan


Penyembuhan luka emosi tidak hanya membuat anda berasa lebih baik. Penyelidikan baru menunjukkan terdapat juga faedah kesihatan yang mengejutkan.


Cara terbaik untuk Kesihatan Jantung 

Elizabeth Nassau terkejut. Beliau telah dipanggil kawan baik dia untuk mengucapkan selamat ulang tahun, apabila tiba-tiba dia mendapati dirinya di bawah serangan. "Daripada biru, dia dilancarkan ke senarai panjang semua yang peduli tentang saya, dan dibuang saya melalui telefon," kata penulis 48 tahun dari Philadelphia.

Nassau menyalahkan cemburu: "kerjaya saya hanya mula mendapat dari tanah. Buku saya adalah kira-kira yang akan diterbitkan, dan saya memenangi anugerah untuk esei saya. Saya rasa kawan saya tidak suka bahawa saya tidak begitu memerlukan lagi. "

Beliau menghabiskan dua tahun fuming. "Setiap kali saya melihat beliau, darah saya rebus, hati saya ditumbuk dan saya begitu tegang bahawa saya betul-betul merasakan sakit."

Siapa yang tidak merasakan sengatan pengkhianatan, layanan yang tidak adil atau sesuatu yang lebih kesat? Ramai di antara kita berpaut kepada kemarahan yang terhasil dan kesakitan, tetapi yang lain tidak untuk memilih. Kajian terbaru menunjukkan bahawa belajar untuk memaafkan mereka yang menyakiti kita boleh mempunyai manfaat yang mendalam. Ia menjadi satu cara yang panas baru untuk menguruskan kemarahan, mengurangkan tekanan dan, mungkin yang paling penting, meningkatkan kesihatan.

Pada persidangan Atlanta jatuh lepas, kira-kira 40 penyelidik bertemu untuk mengkaji apa yang mereka mencari dalam menyelesaikan sesuatu kuasa pemulihan membuat keamanan. Satu kajian menunjukkan bahawa melepaskan dendam boleh mengurangkan sakit belakang kronik. Satu lagi mendapati bahawa berulang ampun terhad di kalangan wanita berjuang masalah bahan-penyalahgunaan. Salah satu projek yang menarik dibincangkan pada acara - dikendalikan oleh Kempen keuntungan Penyelidikan keampunan - digunakan imbasan MRI untuk meneroka bagaimana hanya memikirkan tentang empati dan perdamaian percikan aktiviti di sebelah kiri gyrus tengah-tengah otak duniawi, menunjukkan kita semua mempunyai pusat ampun mental bersedia untuk menjadi ditoreh.

Jadi, di atas mempunyai faedah emosi yang mendalam, penyingkiran kemarahan kita juga boleh membantu menyembuhkan sebahagian daripada apa yang merunsingkan kita secara fizikal. Tetapi bagaimana kita melakukannya? Dan apakah maknanya untuk memaafkan?

Wahyu Elizabeth Nassau datang di bertemu dengan rakannya berpisah: "Daripada berpaling, saya memberitahunya bagaimana mendalam dia telah menyakiti saya. Dia mendengar, tetapi tidak meminta maaf. Kemudian saya terkejut diri saya. Saya memohon maaf untuk melindungi kemarahan dan kebencian terhadap beliau untuk sekian lama. Seperti yang saya bercakap, saya sedar saya memaafkan dia. "

Kesannya adalah kuat. "Kemarahan saya cair," kata beliau. Nassau telah tidak diperbaharui persahabatan, tetapi kini apabila dia melihat bekas-pal, "Saya boleh bernafas dengan tenang dan hati saya tidak berdebar-debar."

Pengalaman Nassau ini sesuai dengan penemuan Fred Luskin, PhD, Pengarah Projek Pengampunan Stanford University dan pengarang ampun untuk yang baik. Luskin - cepat untuk menekankan bahawa memaafkan tidak bermakna membiarkan kesalahan itu - telah mendapati bahawa melepaskan dendam boleh mengurangkan tahap tekanan seseorang sehingga 50 peratus. Sukarelawan dalam kajian beliau juga telah menunjukkan peningkatan dalam tenaga, perasaan, kualiti tidur dan kecergasan fizikal secara keseluruhan. "Membawa seluruh beban kepahitan dan kemarahan bagaimana tidak adil anda telah dirawat adalah sangat toksik," kata Luskin.


Kortisol

Ini kerana kami sedang wayar untuk merawat mana-mana peristiwa ketegangan-mendorong, sama ada penggera kebakaran atau reliving persengketaan menggelegak, sebagai krisis. Pada masa ini, badan kita melepaskan tekanan hormon adrenalin dan kortisol, yang menyebabkan hati kita untuk mempercepatkan, nafas kita untuk mempercepatkan dan minda kita untuk bangsa. Melepaskan gula disertakan revs sehingga otot, dan faktor-faktor pembekuan lonjakan dalam darah. Ini semua tidak berbahaya jika menakutkan yang singkat (seperti kemalangan berhampiran di lebuh raya). Tetapi kemarahan dan kebencian seperti kemalangan yang tidak berakhir, menukarkan hormon bertujuan untuk menyelamatkan kita ke dalam racun.

Kesan kemurungan Kortisol pada sistem imun telah dikaitkan dengan penyakit yang serius. Bruce McEwen, PhD, pengarah neuroendrokrinologi makmal di Universiti Rockefeller di New York, kata kortisol memakai ke otak, membawa kepada atrofi sel dan kehilangan ingatan. Ia juga meningkatkan tekanan darah dan gula darah, pengerasan arteri dan membawa kepada penyakit jantung.

Masukkan pengampunan, yang seolah-olah untuk menghentikan hormon dari mengalir. Untuk kajian yang dibentangkan kepada Persatuan psikosomatik Amerika Mac lalu, Universiti penyelidik Wisconsin-Madison diambil 36 veteran lelaki yang mempunyai penyakit arteri koronari dan juga dibebani dengan isu-isu yang menyakitkan, ada yang berkaitan dengan peperangan, ada terikat kepada masalah perkahwinan, konflik kerja atau kanak-kanak trauma. Setengah orang menerima latihan pengampunan; yang lain tidak. Mereka yang mendapat latihan yang menunjukkan aliran darah yang lebih besar untuk jantung.

Hanya memikirkan tentang menyelesaikan cedera boleh membantu. Dalam satu kajian 2001, psikologi Charlotte vanOyen Witvliet, PhD, Kolej Hope di Holland, Michigan, ketagih 71 pelajar kolej untuk sensor dan mereka telah kembali pembohongan, penghinaan atau pengkhianatan oleh ahli keluarga, kawan-kawan atau kekasih. Diminta untuk membayangkan memaafkan pesalah, subjek kadar jantung yang berpengalaman dan tekanan darah dua setengah kali lebih rendah daripada apabila mereka berfikir tentang memegang dendam. "Nampaknya bahawa pengampunan boleh menjadi penawar yang kuat kepada kemarahan, yang berkait rapat dengan tekanan darah tinggi kronik dan peningkatan risiko untuk penyakit jantung," kata Witvliet.

Yang masuk akal untuk Sandra Lamb. Selepas berkembang bimbang pada tahun lepas kira-kira memandu miskin bapa 82 tahun itu beliau, wanita Denver berhadapan dia.

"Saya beritahu dia benar-benar harus mempertimbangkan tidak memandu lagi, kerana ia semakin berbahaya," kata Lamb. "Dia mendapat begitu marah dia berjabat, dan berkata, 'Saya telah memandu sepanjang hidup saya -. Dan tiada siapa yang akan mengambil kunci kereta saya. Kemudian dia memberitahu saya bahawa dia tidak pernah mahu melihat saya lagi" Lamb begitu kecewa dan marah bahawa dia tidak dapat bercakap kepada bapanya selama tujuh bulan.

Akhirnya, walaupun, dia merasakan dia terpaksa berdamai dengan dia sebelum ia terlambat. Dia pergi melawat beliau. "Saya memberitahu bapa saya, saya kesal dengan bagaimana saya mengendalikan isu memandu, dan memohon maaf kerana menyakitkan dia." Dan dia memaafkan beliau kerana celaan keluar. "Dia memeluk saya dan berkata, 'Tidak mengapa.' Saya amat gembira dan berterima kasih kepada mempunyai hubungan kami dipulihkan." Masalah kesihatan tidak lama lagi membuat pertikaian dipertikaikan memandu.

Ambil Ia Seperti Ia Adakah

Walaupun faedah, ramai di antara kita tidak akan mempertimbangkan ampun pilihan. Itu, Witvliet berkata, adalah satu kesilapan besar: "Tergantung kepada kemarahan untuk bulan atau tahun bermakna membuat komitmen untuk kekal marah."

Ambil Catherine O'Brien. Selepas perceraian 1992 beliau, Pacifica, California, pengeluar video menghabiskan tahun membenci bekas suaminya. Dia marah tentang bagaimana perpecahan hancur masa depan beliau.

"Tiba-tiba, saya adalah seorang ibu tunggal dengan seorang anak perempuan 12-tahun. Ia adalah meletihkan dan tidak mengecewakan untuk mempunyai seseorang untuk berkongsi carpools, lawatan doktor dan kegembiraan mempunyai kanak-kanak, apabila saya fikir kita akan meningkatkan keluarga bersama-sama. "

Kemarahan mengambil tol. "Saya tegang dan tegang sepanjang masa, sentiasa mendapat selesema, dan sentiasa letih," kata O'Brien.

Yang lebih menyakitkan adalah bagaimana orang lain melihat dia. "Pada satu pihak, seseorang memperkenalkan saya kepada seorang wanita, berkata, 'Suaminya meninggalkan dia juga." Saya terkejut bahawa saya akan menjadi dikenalpasti sebagai yg disakitkan hati bekas isterinya. "

Kemudian dia mendengar satu audio Fred Luskin bercakap. "Ia adalah seperti mentol lampu berlaku: Saya sedar satu-satunya orang saya adalah mencederakan diri sendiri." Dia memberitahu bekas suaminya dia bergerak dan merasakan kelegaan yang mendalam. "Berat A telah diangkat dari bahu saya, dan saya mula berasa lebih sihat."

Luskin kata menyelesaikan kemarahan itu "menggantikan perasaan bermusuhan dengan orang yang positif yang membuat badan anda berasa tenang dan santai, yang meningkatkan kesihatan." Dalam satu kajian itu, 17 orang dewasa dari Ireland Utara yang kehilangan saudara kepada keganasan pengganas mendapat seminggu latihan ampun . Tekanan mental mereka jatuh oleh kira-kira 40 peratus, dan mereka menyaksikan penurunan 35 peratus dalam sakit kepala, sakit belakang dan insomnia.

O'Brien dan lain-lain mungkin Mogok di ampun kerana mereka salah faham apa itu, menjelaskan Luskin. "Ia sama sekali tidak bermakna kesalahan itu adalah baik-baik saja, atau yang anda harus membiarkan diri anda dilayan secara tidak adil."

Walaupun pengampunan tidak adalah jawapannya, anda boleh mencari kedamaian. Julie Catalano, 51, San Antonio, lakukan - walaupun apa yang dia memanggil "kekejaman yang tidak difahami" daripada doktor haiwan katanya membiarkan kucing 19 tahun beliau, Suki, mati. Beliau berkata, kucing itu lesu apabila dia meminta bantuan. Ujian menunjukkan anemia dan masalah buah pinggang. Daripada melakukan semua dia boleh untuk menyelamatkan Suki, Catalano mendakwa, doktor haiwan melakukan pembedahan yang tidak perlu gigi dan ubat-ubatan underprescribed. (Doktor haiwan menafikannya; siasatan negeri membersihkannya dari salah laku.)

"Saya membuat keputusan yang sedar untuk tidak memaafkan - dan berasa benar-benar tidak bersalah tentang hal itu," kata Catalano. Walau bagaimanapun, kemarahan beliau mempunyai sampingan yang membina: Ia membawa beliau untuk menemui kumpulan penyokong haiwan. "Lawan untuk melindungi haiwan kesayangan yang lain adalah apa yang memberi saya penyembuhan secara rohani."

New York City psychotherapist Jeanne selamat, pengarang Pengampun dan Tidak Pengampun, berkata walaupun perdamaian asas tidak adalah jawapan bagi sesetengah orang. Tetapi jika anda tidak merebus atau merancang membalas dendam, beliau berkata, anda telah menemui kedamaian. "Tidak ada satu saiz untuk semua penyelesaian kepada jenayah hati."

Walau bagaimanapun anda meredakan kemarahan anda, pengampunan boleh berkuasa. Dan sementara anda tidak boleh mengubah masa lalu, isu-isu yang dihadapi tidak dapat diselesaikan dan orang-orang di belakang mereka boleh membawa anda ke masa depan yang lebih bahagia sihat.


Ulasan

  1. Balasan
    1. Ini cetusan rasa hati, tapi is tak tahu kalau ader yang buat novel sebab text nie is translate dari Reader digest.

      Padam
  2. thanks is for sharing.. banyak pengajaran mama dapat

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sekiranya is ada menguris hati yang membaca ini... is pohon kemaafan, dan seribu keampunan dari ujung rambut sampai ujung kaki..
I Luv All Of You Commenters OF My Blog
is terpaksa Moderated Kan Komen sebab is tak perasan komen masuk bila login kat dashboard, kesian sahabat kita ada yang komen is lambat balas.