Kelmarin adalah urgent dan emergency

Assalammualaikum w.b.t, dan salam sejahtera Santai iskandarXer semua. Kelmarin is on9 awal pagi di kedai is, tapi pukul 11 pagi camtu, abang is call is then khabar berita kematian sampai di telinga is. Teh Siah dah meninggal kata abang is.

Teh Siah nie kira mak menakan is lah (Mak saudara) sebab dia kakak kepada mak ngah is, dan sepupu sebelah ayah is, ayah is panggil pangkat kakak pada arwah. is bergegas balik ke rumah is then calling2 famili semua pasal kematian nie, supaya semua yang ada anak2 lelaki turun mai untuk membantu uruskan jenazah. Iyer lah kami memang tak boleh lah nak mandikan arwah tapi sekadarnya kerja berat2 kami boleh handle kan?

Angkat mayat ke tempat mandi, angkat semula untuk dikapankan, angkat mayat masuk ke dalam keranda, angkat keranda ke atas pengusung, angkat pengusung ke masjid, lepas tu ke liang kubur. Sebelum nie is memang ada la sikit2 pengalaman urus jenazah tapi alhamdulillah menguruskan jenazah arwah Teh siah adalah amat mudah, dan dipermudahkan lagi dengan izin Allah S.W.T sanak saudara banyak yang datang menzairah sambil membantu. Ini lah yang is nak sebenarnya bila ada perkara berlaku(kematian da sebagainya) kita semua adik-beradik(famili) bersatu padu meringgankan beban yang dok ada.

Bukan hanya buat ramai tapi bantu apa yang patut macam kata Wonder Pets, apa yang penting, kerjasama. Terima kasih kepada semua yang membantu keluarga arwah is ucapkan bagi pihak keluarga arwah kerana jasa itu hanya Allah Taala sahaja yang boleh membalasnya. Arwah Teh Siah menetap di Teluk Kumbar, Penang, dan sepanjang hidupnya mengajar kepada orang ramai membaca Al-Quran dan Muqaddam. Semoga roh arwah Teh Siah diberkati dan dirahmati Allah S.W.T dan ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman disisi Allah S.W.T. Al-fatihah kepada arwah.

Ulasan