Kerana Facebook Boleh Dihukum Penjara

facebook, social network, Hazel Cunningham Facebook unveils benefits cheat bride


Hahahah post la lagi maut-maut dalam facebook tu. Pose lerr kalau puase tak pe la jugak, nie pose gambar pakai pakaian pengantin yang mahal-mahal. Disebabkan gambar yang tampak mewah nie Hazel Cunningham   telah dipenjarakan. Aikk pasal gambar je, takkan jeles sampai sumbat dalam penjara? Ikuti kisah beliau pasai apa leh masuk penjara.


Hazel Cunningham menposting foto pernikahan di Barbados pada halaman Facebook agar semua temannya melihat peristiwa paling bahagia dalam hidup. Namun penyelidik dari dewan tempatan juga melihat gambar-gambar itu.

Mereka menemukan Cunningham, 47, yang mengaku sebagai ibu tunggal, padahal memiliki suami, sudah melakukan kebohongan pembayaran cukai senilai ribuan poundsterling dengan tuntutan palsu. Dia bersikap seolah tidak memiliki wang, namun melakukan kegiatan yang menghabiskan banyak biaya. Pihak berwajib mengambil bukti dari Facebook milik Cunningham.

Dia berbohong soal jumlah pendapatan, nilai rumah serta memanipulasi sumber kewangan kepada pihak dewan. Mengaku tidak punya wang, padahal di saat yang sama, Cunningham bercuti tiga kali ke Turki setiap tahun serta menyelenggarakan pernikahan mewah di Karibia.

Persidangan Folkestone Magistrates di Kent,England memutuskan Cunningham melakukan penipuan pendapatan rata-rata 170 poundsterling per minggu. Perempuan berasal Ashford, Kent, England ini juga berbohong atas biaya bersalin kepada perusahaan tempat dia bekerja.

Cunningham dijatuhi hukuman 120 hari penjara setelah mengaku bersalah atas empat tuduhan membuat pernyataan palsu dan satu tuduhan terkait gagal memberitahukan perubahan situasi kewangan. Dia juga diminta membayar ganti rugi sebanyak 15 ribu poundsterling.

Ulasan