Rozita serasi watak kelakar


KISAH cinta semusim Rozita Che Wan bersilih ganti dan dia tidak pernah sepi tanpa gosip. Pernah hangat dengan kisah asmara bersama juara Akademi Fantasia, Shahir, dia kemudian dikaitkan dengan Zain Saidin dan Beego. Janda popular yang mesra disapa Che Ta itu ternyata masih mampu tersenyum.

Che Ta juga pernah didakwa berkahwin dengan Datuk K, suami kepada Datuk Siti Nurhaliza. Terbaharu, gosip tiga tahun lalu mengenai perkenalannya dengan pemain bola sepak kebangsaan, Mohd. Asraruddin Putra Omar, 24, kembali diangkat. Seperti kisah lama yang diungkit, Che Ta didakwa sebagai individu yang bertanggungjawab dalam menjadikan Asraruddin semakin bergaya.

“Entahlah, saya pun tak tahu apa ceritanya. Tiba-tiba sahaja keluar balik cerita lama. Saya okey sahaja, hari-hari pergi lokasi penggambaran, balik rumah, makan dan tidur,” ketawa daripada bibirnya menunjukkan sedikitpun perasaan kurang senang tidak terlintas di hati.

Tambahnya: “Mungkin sebab saya ni janda, jadi apa sahaja cerita, cepatlah ia jadi buah mulut. Lagipun saya ini peramah dan kelakar, sebab itu orang mudah mesra.”

Sedang sibuk di lokasi penggambaran telefilem raya bertajuk Lepas Raya Harap Balas, Rozita meluahkan rasa gembira kerana sekali lagi berpeluang beraksi dalam naskhah skrip yang ditulis oleh Azlina Pa’wan.

“Agaknya saya memang serasi dengan watak komedi. Selepas drama Miss Octopus (juga tulisan Azlina), saya kini diberi satu lagi karakter yang menarik dalam Lepas Raya Harap Balas, ia juga arahan Jamal Khan, pengarah yang sama untuk Miss Octopus,” ujarnya yang kini menghiburkan ramai dengan siri Miss Octopus di TV3.

Bercakap tentang karakter Dr. Oktober, anak dara tua yang bekerja sebagai pensyarah dalam siri tersebut, Rozita menyifatkan itu pengalaman pertamanya melakonkan watak sedemikian.

“Mula-mula dia (Oktober) nampak macam garang, bergaduh dengan pelajar, fobia dengan perkahwinan dan kemudian jatuh cinta dan tergila-gila pula dengan lelaki muda lakonan Fahrin Ahmad yang tidak sukakannya,” ujar Rozita tidak langsung menganggap sikap Oktober itu ada kaitan dengan dirinya.

Bakal bercuti bermula 16 Ogos hingga 1 September, kata Rozita, biarpun sibuk dengan jadual penggambaran, segala persiapan menjelang Hari Raya Aidilfitri sudahpun tidak perlu dirisaukan.

“Baju saya dan anak-anak semuanya sudah tergantung, tunggu nak pakai sahaja. Tahun ini, anak-anak beraya bersama bekas suami di Kuala Lumpur. Saya pula akan pulang berhari raya di Alor Setar bersama keluarga,” tutupnya yang dijadualkan ke Jepun sekitar September nanti untuk penggambaran drama Kiah Pekasam musim ketiga.

Bakal bertukar ke lokasi P. Aku Diva dalam masa terdekat, kata Rozita sepanjang musim raya nanti, dia bakal ke udara dengan lapan buah telefilem yang akan disiarkan di beberapa saluran televisyen.

Memang padan dan sesuai watak komedi dengan Rozita Ce Wan nie. Nak bagi watak ganas kang ber.... pulak kang haa naya.

Ulasan