Hanya Jumpa Mayat Anak - Rindu tak terlerai


LABUAN: Bapa seorang daripada mangsa yang terkorban dalam kejadian letupan kapal MT Bunga Alpinia di jeti Petronas Methanol Labuan (PML), di sini, kelmarin, terkilan kerana tidak sempat berjumpa anaknya selepas 19 tahun mereka tidak bertemu.


Kalil Abdullah, 43, berkata anaknya, Mohd Hanafi, 24, dibesarkan oleh bekas isterinya sejak berusia lima tahun sebelum menetap bersama ibu saudara mereka di Bidor, Perak.

“Saya memang merancang untuk bertemunya pada Aidilfitri akan datang, namun amat sedih kerana hasrat itu tidak terlaksana,” katanya yang ditemui di pekarangan bilik mayat Hospital Nukleus Labuan, di sini, semalam. Kalil berpisah dengan ibu mangsa pada 1993 dan kini menetap di Sandakan berkata dia mengetahui mengenai kejadian letupan itu melalui media dan terkejut apabila mendapati nama anaknya tersenarai sebagai mangsa yang hilang.

“Sebaik mengetahui perkara ini, saya bergegas ke sini (Labuan) dengan harapan dapat bertemu dengan arwah dalam keadaan selamat, tapi harapan saya hancur apabila mendapati satu daripada dua mayat yang ditemui disahkan anak saya.

“Saya amat terkilan kerana tidak sempat berjumpanya dan tidak menyangka kami akhirnya bertemu dalam keadaan sebegini,” katanya.

Menurut Kalil, dia pernah berhubung dengan anak pertamanya itu menerusi telefon kira-kira dua tahun lalu dan merancang untuk bertemu.

“Saya dan dia (Mohd Hanafi) ada merancang untuk bertemu pada Disember tahun lalu bersama dua lagi anak saya yang juga adik kepada arwah, namun keadaan ketika itu menyebabkan perancangan itu terbantut,” katanya.

Kalil berkata, sebelum ini dia ada menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada adik Allahyarham Mohd Hanafi memintanya mendoakan keselamatan mangsa yang dipanggil ‘Abang Long’ kerana dikhuatiri terbabit dalam malapetaka ini.

“Kebimbangan kami menjadi kenyataan apabila laporan berita di televisyen mengenai kejadian letupan itu menyiarkan nama anak saya sebagai mangsa masih hilang sebelum mayatnya ditemui hari ini (semalam),” katanya.

Macamana lah kapal bunga tu boleh terbakar? Sikit punya canggih apa kapal tu kan? Nie sabotaj nie takkan mungkin boleh terbakar sendiri, system fail ke hapa nie perbutan khianat nie. is konfirm.


Ulasan