Awek nie boleh mati kalau dia sikat rambutnya

Menyikat sambil mengadap kematian: Girl dengan reaksi jarang untuk elektrik statik boleh mati - jika dia hanya sikat rambutnya

Ia adalah sebahagian daripada rutin harian setiap remaja.

Tetapi satu murid Scotland telah diberi amaran dahsyat bahawa dia boleh mati dengan hanya memberus rambut beliau.

Megan Stewart berhadapan dengan kematian setiap kali dia sikat kunci atau menyentuh belon kerana keadaan perubatan yang amat jarang berlaku.

Gadis berumur 13 tahun ini mengalami Sindrom rambut Memberus, yang hanya ditemui oleh ibunya kerana dia mendapat anak perempuannya bersedia untuk hari pertama beliau di darjah enam.


Sindrom rambut Memberus: Megan untuk mengelakkan membina caj statik dalam kehidupan sehari-hari

Doktor di Hospital Yorkhill untuk Kanak-kanak sakit di Glasgow, memberitahu ibu bapanya mereka telah hanya pernah mendengar satu kes lain sindrom yang memaksa anak muda untuk mengelakkan sebarang statik kerana ia akan mencetuskan reaksi yang boleh membawa maut.

Malam tadi, Megan itu ibu Sharon menceritakan bagaimana dia menemui penyakit anaknya itu.

Beliau berkata: 'Saya memberus rambut beliau di ruang tamu apabila dia flopped dan bibirnya bertukar biru.

'Saya fikir dia mempunyai patut, yang dia telah tidak pernah sebelum ini, jadi kita dipanggil paramedik.




'Ia adalah benar-benar menakutkan. Kami benar-benar terkejut kerana kita tidak tahu apa yang sedang berlaku.

41-year-old menambah: 'Kami tidak pernah mendengar tentang keadaan ini sebelum dan kami telah diberitahu oleh doktor bahawa mereka telah hanya pernah mendengar satu kes lain yang pernah.'

Kini, remaja, dari Wishaw, Lanarkshire perlu mempunyai rambut beliau menolak ke bawah sepanjang sisi katilnya, dan memastikan ia lembap supaya dia boleh mengelak penyitaannya lain.

Doktor telah meninggalkan bingung oleh keadaan yang menyebabkan pening dan boleh mencetuskan sawan.

Remaja, dari Wishaw, Lanarkshire, telah dikejarkan ke Hospital Besar Wishaw mana ia didiagnosis dan ia dianggap penyakit yang sedikit diketahui mungkin disebabkan komplikasi kelahiran beliau.

Megan dilahirkan seberat hanya £ 2 5oz dan sesuai di telapak tangan manusia.

Beliau mempunyai hernia berhubung dgn diafrakma, atau lubang di diafragma beliau.

Ini bermakna perut beliau berpindah sehingga melalui dan ke dadanya, hanya membenarkan ruang untuk satu paru-paru berkembang.

Tetapi keadaan pelik bermakna Megan kini mempunyai untuk mengelakkan caj statik dalam hidupnya sehari-hari.

Puan Stewart menambah: 'Apabila kita sikat rambutnya kita perlu untuk meletakkan beliau turun dan menutup kepalanya dengan air untuk menghentikan mana-mana bangunan statik.

'Dia tidak boleh gosok belon di atas kepalanya pada pihak.'

'Jadi kecil': Megan, digambarkan di sini berumur 3, dilahirkan dengan hernia dalam diafragma beliau, yang mungkin berkaitan dengan sindrom

Puan Stewart mempunyai kehamilan yang sukar dan pada enam bulan telah didiagnosis dengan keadaan pra-eklampsia berpotensi membawa maut.

Para ibu-to-be yang berkenaan terpaksa mempunyai kecemasan pembedahan untuk menyelamatkan anaknya.

Dia berkata: "Saya tidak benar-benar tahu apa yang ia adalah tetapi saya tahu saya boleh mati dari itu, jadi saya benar-benar takut.

'Saya telah diletakkan di banyak ubat-ubatan dan selepas itu saya tidak boleh ingat apa-apa, nampaknya saya hampir meninggal dunia.'

Tetapi terima kasih kepada kemahiran doktor di Hospital Bersalin Bellshill, Lanarkshire, Puan Stewart membuat pemulihan penuh.

Tetapi kecil Megan menghabiskan seterusnya 18 bulan di Hospital Yorkhill Glasgow.

Dan, ketika dia telah ditinggalkan dengan beberapa masalah kesihatan yang sukar, ibu bapanya telah meninggalkan bingung dengan Sindrom Memberus rambut beliau.

Megan, juga mengalami asma dan keadaan yang dipanggil aliran disfungsi dorsal, yang menjadikan ia sukar untuk melihat objek yang bergerak pantas, seperti bola.

Dan ketika dia menghadapi pembedahan lanjut pada masa depan, keluarga beliau berkata dia hidup hidup dengan sepenuhnya.

Dan, dia bahkan merancang Pendana amal untuk Yorkhill pada 8 Oktober.

Puan Stewart menambah: 'Beliau adalah seorang gadis muda yang sangat gembira dan meriah.

'Apabila dia berada di hospital terdapat banyak kanak-kanak di sana yang telah mati dan sangat sakit jadi kami hanya gembira bahawa dia adalah sihat dan mampu untuk hidup hidupnya.

'Dia benar-benar tidak menentang semua kemungkinan. Beliau adalah satu keajaiban yang sedikit. '

Ulasan